fredag, mars 02, 2007

Jarvis Cocker får Meltdown

Det er Jarvis Cocker som får festivalen Meltdown i London til sommeren. Jeg har bare sett ham en gang, men den som er fan burde legge 9 dager av sommerferien på sørbredden av London i juni.

Det er et utrolig raust prosjekt. En artist får bestemme en hel festival, to uker der musikeren spiller egne konserter, har konserter sammen med andre, lar sine favorittartister ha konserter.

Programmet er ikke klart, men blir annonsert her etterhvert.

Jeg var på Patti Smiths Meltdown for to år siden og skrev litt om det nedi her, og det var f.eks på Patti Smiths Meltdown at jeg gjenmøtte Antony.

Sånn. Jeg har vanket på den sida i ukesvis for å gi dere den nyheten.

11 Kommentarer:

Blogger Trine Elisabeth sa ...

Jeg har verken hørt om han eller sett han før. Tror du du kan skrive noe fakta om han? Han virket som en spesiell kar, ut i fra bilde..

02 mars, 2007 22:00  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det var det da.
Jeg vet strengt tatt ikke mer enn det jeg så i Dublin, derfor ble jeg litt skuffet over at det ble han.

Men likevel, jeg likte godt måten han sang på (det var på den cohenkonserten, lenke i posten) jeg så at han var morsom, hvertfall hadde han morsomme bevegelser.

Vi kan jo begynne med
denne lenka, et intervju, der ser jeg at han har fin sofa og fin melkekanne.

Kan noen være med på et gruppearbeide? Grei ut om Jarvis Cocker?

02 mars, 2007 22:28  
Anonymous Anonym sa ...

Pulp?
Britpop var aldri min greie, liksom.. men det var der han var, var det ikke, Jarvis Cocker? Frontfigur i Pulp?
Gjorde han ikke noe med erlend øye/?) også? Heller ikke min kopp te, men husker noe fra avisene?

Er han en slektning av Joe Cocker, forresten? Eller er det hukommelsen min som tuller med meg?
Får gå og google litt, kanskje...

02 mars, 2007 22:52  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja det var han med Pulp, men de hørte jeg ikke på.

Joe Cocker? Pleide jeg å like i gamle dager.

Erlend Øye? Han danser hvertfall morsomt.

Jeg får visst google litt mer jeg også.

02 mars, 2007 22:56  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jarvis har lagd videoen til Øye.

02 mars, 2007 23:08  
Blogger i1277 sa ...

Artig konsept dette Meltdown, minner endel om den mindre og mer intime All Tomorrow's Parties, som også har musikere (eller andre utvalgte personligheter) som kurator.

Angående Jarvis så er dette en finfin mann som jeg så i 1996 da han var på toppen med Pulp. Siden innehaver av en overdreven sans for britisk popfinesse er dette et av mine gamle favorittband. Som en kuriositet kan det nevnes at jeg på nittitallet hadde jeg en slik nerdemangefargestripet trøye med Pulp-logoen på, og den tror jeg faktisk har ligget i skittentøyshaugen siden dengang. Sammenhengende altså.

Pulp holdt på i mange år uten verken publikum eller anerkjennelse før de fikk det vesle gjennombruddet med His 'n' Hers i 94 (videoen til storartede Babies fra denne inkluderer litt av de særegne dansetrinnene ser jeg), og det enorme gjennombruddet med Different Class høsten 1995, sistnevnte godt hjulpet av hiten Common People og en notorisk euforisk Glastonbury-opptreden der de tok over headline-slotten til Stone Roses i siste liten. Det ble også endel blest om Jarvis etter episoden der han stormet scenen for å protestere mot en Michael Jackson-opptreden på Brit Awards. Etter dette dabbet det hele litt av, de følte seg kanskje litt oppbrukt etter å ha blitt så svære. Men Jarvis gjorde et fint solo-comeback i fjor synes jeg, gamle takter om enn litt roligere.

Jarvis Cocker er fra Sheffield og det er også Richard Hawley som vel ble litt kjent her i Norge i gjor sommer, han var innom bandet en stund. Jarvis er retroelskende eksentriker med stor humor, en nese for det genuint skjønne i det neongrelle og opphavsmannen til en masse smart og sofistikert pop. Det aner meg at det er pop av en type fr. martinsen kanskje ikke er mest begeistret for, men han har gjennom alskens DJ-opptredener lagt for dagen en eklektisk smak.

Når det gjelder Joe så tror jeg neppe de er i slekt, noe samarbeid med Erlend Øye har jeg ikke hørt om (men det har visst martinsen ser jeg på "preview"), men man skal ikke se bort fra at han vært noe av en inspirasjon for sistnevnte...

Inspirert av denne nostalgitripp bør det være på høy tid å gå hjem og åpne en øl.

02 mars, 2007 23:29  
Blogger fr.martinsen sa ...

Øl er vel unt etter alt dette Jarvis-Cocker-førstehjelp-arbeidet, så bra, det er like før jeg sier noe klissete om internett.

Hva ved Michael Jackson protesterte han mot? barn, nese, manglende orden i skittentøyshaugen?

Jeg skjønner ikke hvordan det har gått for seg at jeg aldri har sett preview-knappen før nå.

03 mars, 2007 00:26  
Blogger i1277 sa ...

Er avhengig av preview for å se helheten på trykk, men stundom klikker jeg feil og da blir det publish i stedet.

Sceneinvasjonen står det mer om her, det hadde nok mer med barn å gjøre enn uorden i skittentøyet, eller hvem vet, forresten er det vel en slags orden i å alltid ha det samme plagget i skittentøyet også, et sted skal det jo ligge og det skal mye til å komme helt til bunns i den haugen. Kanskje neste år.

03 mars, 2007 01:40  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg skjønner nå at jeg hittil i livet har hatt trange tanker om skittent og rent tøy.

Hva kan vel være bedre orden enn en fast plass i skittentøyet..

03 mars, 2007 10:23  
Anonymous Anonym sa ...

Jarvic Cocker er en av musikkens store kunstnere. Pulp er mitt favorittband, og har en drøm om at de gjenoppstår en gang i fremtiden.

Gleder meg også til hans andre soloalbum slipp slippes til høsten.

06 juli, 2008 09:09  
Blogger fr.martinsen sa ...

Soloalbum til høsten er bra å glede seg til. Var du i London i fjor sommer? Visste du om det? Jeg syns norske aviser er dårlige på å gi nyheter av denne typen.

06 juli, 2008 10:09  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden