lørdag, februar 24, 2007

En svømmeoppfinnelse

Dette er en litt intetsigende post som muligens er interessant for hobbysvømmere.

I to hele år svømte jeg gjennomsnittlig 2 km i uka. Og det er mye for en alminnelig mosjonsjente, jeg drev ikke med trening.
Jeg svømte for meg selv.

Selvskryt

Det med gjennomsnittlig 2 km i uka er ikke til å kimse av fordi hvis jeg var slapp en uke måtte jeg ta det igjen. Før jul kunne jeg svømme meg litt opp sånn at jeg hadde noe å gå på. Jeg skulle ønske jeg kunne snappe meg inn i et sånt modus igjen.

Men så

Etter en sommerferie der jeg plutselig hadde sklidd ut med 3 uker var det slutt helt brått. Jeg kjente etter hvor uendelig kjedelig det var å svømme frem og tilbake, frem og tilbake.

Jeg leste i VG nå at noen har funnet opp en mp3-spiller til svømmebruke. Det skulle jeg visst på den tiden. Jeg pleide å fantasere om at det skulle være mulig å tape fast den lille cd-spilleren i badehetta slik at jeg kunne lukke meg inne i min egen verden med svømmemusikk. Som ville vært mer energisk enn den jeg vanligvis hører på hjemme.

En annen sak

Jeg skjønner godt Christers irritasjon over samtalesvømmerne.

Der jeg svømte på Bøler Bad var det knapt samtalesvømmere,
men en god del gamle damer som sto i det varme vannet og snakket sammen. Og det gjorde de rett i. Men måtte de stå midt i bassenget? Slik at de ødela 3 svømmebaner. Ja det måtte de.

Hvorfor kan de ikke dele bassenget i to,
skille koserne og svømmerne?

Bildet viser meg som forsøker å sprette over en revmatiker.

Andre rare ting i sport.

11 Kommentarer:

Blogger i1277 sa ...

Svømmebassenget jeg går til er delt i to, et for svømmere og et for tja, resten (dvs svømmesiden er igjen delt i tre, for ulike hastigheter).

Jeg vil også bare svømme fram og tilbake uten å forstyrres av gamle damer og hoppende skoleunger, men jeg holder meg likevel på "de andre"-siden, det faller seg ikke naturlig å velge svømmesiden, det blir litt for trangt der, og litt for mye sport. Mon tro om andre på kosesiden kanskje synes det er plagsomt at noen svømmer fram og tilbake der, tilsynelatende uten verken kos eller snakk.

24 februar, 2007 17:30  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ha ha du har et poeng.

På Tøyenbadet er det svømmebane der svømmerne svømmer så fort og så vil ikke jeg være den som sakker. Men det er det så kaldt at det ikke er noen kosere. Der er det så kaldt at ikke jeg er heller.

24 februar, 2007 17:36  
Anonymous Anonym sa ...

Har forsøkt meg på mitt lokale bad, men ga vel i grunn opp. For ikke bare er det en gjeng "samtalesvømmere" som samtaler seg gjennom den avstengte svømmedelen. Samtalesvømmerne har nemlig med seg barn som okuperer den andre delen...ikke i den ene enden eller ved stupebrettet, nei ved å svømme på tvers av lengden...midt på bassenglengden....og hyle av begeistret skadefro hver gang de er i veien for en svømmer som våger seg over på deres side....arrgghhhh$£€+§!! Stort sett er det 3-4 samtalesvømmere med deres 3-4 drittunger som ødeleger enhver mulighet til å lange ut noen lengder en gang i uken.

24 februar, 2007 18:30  
Anonymous Anonym sa ...

Dette er grunnen til at jeg ga opp svømming (selv om det er så *bra* for kroppen). Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, og det er for kjedelig å være inne i sitt eget hode så lenge. Hvis jeg kunne høre på lydbok derimot...

Forresten, dette med å være inni eget hode. Hvordan klarer folk det over lengre tid? Dagdrømmer de? Hva tenker de på? Jeg må ha noe å lese på eller høre på, alltid.

24 februar, 2007 18:36  
Blogger fr.martinsen sa ...

Å jeg tenker, dagdrømmer, kjører lange dialoger. Det går kjempefint.

Men det går fint hvis det rundt meg forandrer seg, hvis jeg sitter på i bil, eller går selv.

Hvis jeg svømmer frem og tilbake med de samme synsinntrykkene går det ikke fint. Eller å sitte opp og ned og se utover havet, det går ikke så bra det heller.

24 februar, 2007 18:56  
Blogger i1277 sa ...

Jeg syns det er supert å svømme frem og tilbake i fred for samtalepartnere og øreplugger. Å lukke seg inne i egne tanker mens man titter ut på byen eller himmelen (store vinduer eller utendørsbad med byutsikt er nødvendige svømmefasiliteter) er balsam for trykket i hodet. Det kan jo ha noe å gjøre med at hver ledige time av døgnet ellers benyttes til enten å avgi eller å absorbere informasjon via skjerm og tastatur. En slags yoga eller fjelltur i gjennomvått format som gir en indre ro hvis storartethet bare delvis ødelegges av at antall plask og barnehvin tidvis overstiger en kritisk mengde og at man grunnet en vedvarende rusten svømmeteknikk stadig må hoste opp klorvann og kave litt ekstra for å holde sånn noenlunde følge med de tregeste framogtilbake-svømmerne.

24 februar, 2007 20:02  
Blogger i1277 sa ...

Og etter å ha lest den siste setningen en gang eller to innser jeg at å skippe svømmingen de siste par ukene ikke har slått heldig ut

24 februar, 2007 20:05  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det er godt.

På Bøler var det stygg mur og orange plastpynt, det så slett ikke så fint ut som lenka kan tyde på.

På Alfheim i Tromsø derimot. Der så man rett over på fjellet.
(hadde de bare pusset vinduene)

24 februar, 2007 20:07  
Blogger fr.martinsen sa ...

Mens min første setning hørte til ditt forrige innlegg..

24 februar, 2007 20:07  
Anonymous Anonym sa ...

Vel, å svømme og høre på lydbok/podcast/musikk er fullt mulig. Selv har jeg nå vanntett ipod, og det fungerer utmerket. Et 'case' som du legger spilleren i + vanntette høretelefoner. Eneste aberet er at alle i svømmehallen ser rart på deg.. Fikk min i gave, tror den ble kjøpt i apple sin nettbutikk. Det finnes også for andre typer mp3-spillere, bare å google litt!

17 mars, 2007 11:33  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja jeg vet, savnet er noen år gammel, jeg svømmer ikke lengre..

17 mars, 2007 12:30  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden