mandag, februar 26, 2007

Rødhette og de

Jeg aner ikke om forestillingen på Soria Moria er no bra, og jeg har ikke noe unge å vise for meg for tiden, men det gir meg en anledning til et par Roald-Dahl-sitater.

Han har lagd to lange rim med remakes av Rødhette og Ulven
og så Tre Små Griser.

I Roald Dahls Rødhette trenger hun ingen jeger til å hjelpe seg,
hun paffer ned ulven selv, slik går slutten av rimet:

Hun trakk fra trusa en pistol
og skjøt ham ned i mormors stol.
Tre uker gikk - på morgenvandring
traff jeg vesla - for forandring!
Jeg sto der og ble ganske paff,
for Rødhette var blitt så raff!
Slett ikke mer av rødt og hette!
Hun stanset, lo, så sa hun dette:
"Jeg ser du ser på pelsen min
av ragget, vakkert ulveskinn."


Og så, i eventyr-rimet om De Tre Små Grisene kommer plutselig Rødhette og hjelper dem når ulven truer, for som de sier, hun er jo ulvevant fra før. Slik går slutten på dette rimet:

Fra trusa trakk hun, fort som før, pistolen sin og trykket av, og sikte gjorde hun nok bra. Ja, som en dyktig Robin Hood fikk hun drept ulven med ett skudd. Og i et vindu grisen lo "Nå var du jammen kjempegod!"

Men kloke griser bør forstå
at de må aldri stole på
folk fra de øvre samfunnslag!
Se Rødhette, hun har i dag
til bruk når hun vil være fin,
to pelskåper av ulveskinn.
Og dessuten - hva verre er:
en BAG AV EKTE SVINELÆR.

Slik blir det når Roald Dahl feminister opp eventyrene.

7 Kommentarer:

Blogger Trine Elisabeth sa ...

Dette var morsomt å lese, som alt annet av R. Dahl. Elsker bøkene hans.

26 februar, 2007 22:12  
Blogger t sa ...

Yay for Roald Dahl! Burde deles ut til alle nybakte foreldre.

26 februar, 2007 22:29  
Blogger Skorpionkvinnen sa ...

Roald dahls versjoner av eventyrene er herlige, jeg har brukt dem som høytlesning for voksne i noen sammenhenger, kjempemorsomt. I den siste ramperim-boken som kom ut er det også en morsom historie/rim om gutten som fikk "ekstraundervisning" av sin unge, spreke gymlærerinne...

27 februar, 2007 16:23  
Blogger fr.martinsen sa ...

Den har jeg ikke lest, det fikk jeg lyst til.

De tekstene (de to jeg kjenner) er så gode å lese også, de har så fin rytme, det er slett ikke alt som er godt å lese høyt.

Da jeg plukket dem frem i går hadde jeg ikke lest dem på mange år, jeg savner å lese høyt!

27 februar, 2007 17:33  
Blogger Skorpionkvinnen sa ...

Det er helt sant at de har fin rytme og er gode å lese! Anbefales til underholdning i voksenselskap f.eks.
Den nyeste roald dahl boken med vers og rim heter Rim & røre, Gyldendal 2001, de har den helt sikkert til utlån på Deichman
:-)

27 februar, 2007 18:39  
Blogger fr.martinsen sa ...

Nå gikk jeg innom "mappa mi" (på nett) på biblioteket og sjekket om de har den inne, og det har de.

Ringte opp datter som er et par kvartaler unna for mulig henting av bok.

Teknikk altså...

28 februar, 2007 18:36  
Blogger Skorpionkvinnen sa ...

Jepp, teknikk + bibliotek er en fin ting!

02 mars, 2007 00:16  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden