mandag, april 30, 2007

Som regel er det svirring

Jeg er en ivrig bruker av rus.
Og som i de andre emnene jeg blogger om så prøver jeg å utvide, utvide, utvide, i dette tilfellet synet på hva vi kan bruke rus til,
og å være ærlig om det.

Men akkurat i dag vil jeg si noe om det motsatte, edru.
Ok, dette går nesten ikke:

Rusa på livet liksom

For det er jo ikke sånn jeg vil dere skal se for dere fr.martinsen, som en litt tanketom, gladkristen jente.

I går da jeg gikk hjem fra den tøysete 17/32-dels-Jono-el-Grande-konserten kjente jeg at det boblet i meg. Litt som når jeg har drukket to glass vin. Og sånn er det ofte, at noe (vin eller Jono)
får hjernen til å begynne å svirre, på en måte.

Og det er to ting alkohol gir meg, det ene er ro
(eller når det ikke står bra til et ønske om bedøvelse)
men som regel er det svirring.

Tilstedeværelse er tingen å gå etter

Det er en slags svirring som likner på reising eller å se på kunst,
en trigger til at tankene går i en annen retning, jeg er helt til stede. Vi kan godt si inderlig.

Jeg får det i svak eller sterk grad flere ganger om dagen,
bare forflytning, gåing frem og tilbake til jobb får meg til å svirre. Forelskelse er ekstremvarianten tror jeg.

Om å gjøre husarbeide i rus, å være kunstbrisen og sopp-fylla.

8 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Fantastisk sagt. Og jeg kjenner meg igjen. Denne svirringen er en helt spesiell tilstand, uberskrivelig, og deilig.

30 april, 2007 20:18  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja, er det ikke en deilig følelse.

Det er rart egentlig at så forkjellige ting som alkohol, kunst og gå-ing kan være svirre-medisin.

(Og så har sikkert andre folk andre faktorer som får dem på svirrern..?)

30 april, 2007 20:30  
Anonymous Anonym sa ...

Men så opplever du litt av det samme som en glad-kristen likevel? Uten at jeg kan sammenligne forøvrig...

30 april, 2007 21:06  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja det er jo kunst da f.eks, konserten i går. Jeg gjetter det er mer også, som jeg bare ikke har kommet på.

Jeg er ikke mye gladkristen nei, på noe vis.

30 april, 2007 21:15  
Blogger Katrine K sa ...

Svirring, ja. Et bra navn.
Lurer på om dette er det samme som å være i "Flyt".
Særlig hvis jeg hører på musikk, det må være noe jeg virkelig liker, da kommer jeg i en stemning som ligner rus.
Jeg kan også komme i en slags beroligende stemning av å se andre mennesker utføre dagligdagse gjøremål. Det å se andre som har tilstedeværelse med det de gjør.

30 april, 2007 21:33  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det siste du skriver om er noe helt annet, men bra det og, jeg tror jeg skjønner hva du tenker på, men det jeg mener nå er ikke noe som likner beroligende.

Og jeg tror ikke det er flyt heller, hvertfall ikke sånn jeg tenker på det ordet. På jobb kan jeg ha det jeg tenker på som flyt, jeg er kreativ og veldig effektiv samtidig og absoltt tilstede.

Dette som jeg mener nå er villere.

Jeg tror ikke jeg får brukt det på jobb. Jeg tror egentlig jeg må være litt alene i mitt eget hode for å få denne følelsen.

30 april, 2007 21:55  
Blogger Katrine K sa ...

Ja, ok, da tror jeg kanskje bedre jeg forstår hva du mener. Jeg kan oppleve en tilstand når jeg er alene, særlig om kveldene, og særlig hvis jeg driver med noe kreativt. En slags oppløftende tilstand, akkurat som om det er litt ute av denne verden.

01 mai, 2007 09:37  
Blogger fr.martinsen sa ...

En ivrig følelse.

01 mai, 2007 21:36  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden