torsdag, januar 05, 2006

Å vaske i rus

Jeg syns folk har litt snevre grenser for hva man holde på med samtidig som man drikker. Det alminnelige er å hygge seg sammen med andre, høre på musikk, danse. Er det mer da? Ja masse. Min favoritt er å kombinere rus med husarbeide.

Der har vi strenge regler

Dette begynte jeg med i en periode av livet der jeg var mye stuck i leiligheten, og etter en stund gikk det opp for meg at selv om jeg ikke kunne dra til byen lengre så var det jo strengt tatt ikke forbudt å drikke alkohol alene i sin egen leilighet.

Ettersom man jo er alene

Men når man drikker alene er det ikke sikkert at det morsomste er å få det til å ligne mest mulig på en fest, med å kicke på musikk og slikt. Man er jo tross alt alene. Så jeg utviklet en vane med å gjøre husarbeide.

Rusens regler

Mot slutten av den 2. halvlitern begynner det gjerne å svinge for meg, det er da jeg får rusens sosiale kjennetegn, er jeg alene får jeg gode ideer. De kan jeg skrive ned i en bok (og det stemmer ikke at de ideene er så dårlige dagen etter, de må bare arbeides med).

Eller

Jeg ser plutselig noe jeg ikke har lagt merke til før, at det bildet burde henge et annet sted, og rusen gir energi så når bildet er flyttet ser jeg at plantene er tørre og jeg dusjer dem like godt alle sammen i dusjen, og når jeg så er på badet så orker jeg jaggu å gni vekk alle de tannpastaflekkene på speilet, og så: klorin i do, ut med panteflasker, støvtørking av rotete hylle, og så ender det med alfabetisering av plater og senga.

Så selv om jeg strengt tatt ikke alltid går inn for husarbeide så er kombinasjonen husarbeide med rus ikke å kimse av.

Og det fins andre kombinasjoner.

Kunst-brisen:

Å gå på utstilling brisen. Det er kanskje det minst uvanlige. Jeg gjør det vel særlig i utlandet, det viser seg jo at jeg også er offer for konvensjoner, og i utlandet er jeg på ferie og på ferie går det fortere an å komme på ideen om å drikke på kunstutstilling. Men for den som ikke har prøvd kan det anbefales. Drikk deg opp på akkurat passe cruising-rus, det er jo så forskjellig hva som er optimalt, for meg er det 2-3 glass. Det er lettere å være åpen og fokusert er min erfaring.

På soppfylla

Men å drikke realt i skogen var nytt for meg før i høst. Både jeg og venninnen min hadde, uten å nevne det til den andre, funnet på å ta med en skogstyrker på sopptur, og det er klart, er skogstyrkeren med blir den jo drukket opp, også dobbel dose. Og jeg må si det var en forfriskende setting å drikke i, vi fortsatte soppletingen, med et friskere humør bare.

Jeg har sikkert glemt noe altså, det fins nok flere gode kombinasjoner. To be continued.

Mer om rus: likheten mellom rus og reise

6 Kommentarer:

Blogger saccarina sa ...

Jeg kan anbefale portvinsshopping. Det er en helt annen opplevelse enn edru shopping, men det er lurt å stille med ganske velfylt lommebok. Man ender gjerne opp med å kjøpe litt mer enn man hadde tenkt.

06 januar, 2006 00:11  
Blogger lotten sa ...

Haha, fantastisk!

06 januar, 2006 00:55  
Anonymous Anonym sa ...

Masse disco og funk, sherry og deg selv som discjockey.

06 januar, 2006 01:32  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg glemte shopping. Jeg gjorde julegaveinnkjøp etter en etter-jobben-pils, og slike kan vare 3 timer selv om man må handle til jul, og da var jeg i den delen av rusen der man føler seg god og kjærlig.

Hvis familien min leser dette: det var ikke i år.

06 januar, 2006 07:59  
Blogger Softtag sa ...

Jepp. Takk for tipset! Høres bra ut. Jeg heller innpå litt børst, så blir nok ei ordning med husarbeidet som har ligget brak siden romjuls/nyttårsfylla. Da visste jeg ikke at dette kunne kombineres. Nå blir både det ene og det andre børsta tenker jeg.

Softtag

06 januar, 2006 16:27  
Blogger CS.Ohac sa ...

fr. martinsen.. Jeg har også sjoppa julegaver brisen.. Heller ikke det i år.. men jeg rocket rundt i sentrum av bergen med headsett med Lenny Kravitz. 5. på hodet... whiskey var det når jeg tenker meg om :-)

glemmer det aldri !!!

09 januar, 2006 17:14  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden