onsdag, januar 21, 2009

P.O.Enquist, mest meg kanskje

Han er på vei til byen til intervjuer og til Litteraturhuset i morra, dit skal jeg. Og her har du sjansen til å lese upp dig på Enquist før de andre intervjuene kommer.

Da selvbiografien hans kom i Sverige tidlig i høst skrev jeg en liten post, med lenke til et godt intervju.

I helga starta jeg på den norske utgaven av boka og natt til mandag leste jeg den ut.

Det er mye ved den

Det er språket som gikk rett på meg
og beskrivelsene av oppvekst og en kultur-, klasse- og politisk historie i Sverige på 60- og 70-tallet
og så slutten som er fylt med alkohol og mange forsøk med Minnesotamodellavvenning, et system han er kritisk til og jeg identifiserer meg helt med motviljen mot å bli fratatt det av seg
som ikke er alkohol.

Jeg får ikke skrevet mer, det går ikke. Jeg leser og lever raskere enn jeg får til å si noe om det.

Det ligger rester av ferdigleste bøker og gode konserter i krokene mine, i kjølvannet mitt, de hever seg bare ikke så fort til ferdige poster og jeg må gå fra dem.

Jeg har likevel lyst til å si at den boka likte jeg godt.

I dag begynte jeg å tenke på at bakemetaforer har grepet om seg og at man godt kan se det i et kjønnsperspektiv at det kommer til mer ordbruk fra kjøkkenbenken, ikke bare fra seilskutefarten.

Jeg trodde jeg hadde lagt merke til dette selv, men når jeg sitter og blar i boka nå så ser jeg at det er P.O.Enquist som skrev det og jeg må ha lest det i helga "Hvor han enn vender seg, dukker ordet "kna" opp. Språket skal knas. Popkunsten eser opp som en deig i gjæring." Og det gjør den jo også, popkunsten.

4 Kommentarer:

Blogger Unknown sa ...

Interessant. Men rekker ikke P.O i morgen. Men har en utsending der.

21 januar, 2009 22:20  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det er veldig utsolgt.
(ikke la evt. ubrukt billett ligge)

21 januar, 2009 22:41  
Anonymous Anonym sa ...

Mamma sier:

Hørte han på Grosvold i kveld og tenkte. Den selvbiografien må eg lese.
Så kommer eg inn på din blogg og får vite at du har lest den.

Den er vel neppe kommet i pocketutgave.

Gleder meg til den.

23 januar, 2009 22:30  
Blogger fr.martinsen sa ...

Nei, den kommer ikke i pocket på en stund antakelig, du kan jo evt. lese den på svensk. Skjønt du står vel for et hard-cover-innkjøp også.

Jeg anbefaler deg boka, den passer for deg med den kristne bygda, men det er jo mye annet også. Kanskje du syns språket er uvant, men du venner deg tror jeg.

Jeg var og så på ham på Litteraturhuset, satt på første rad. Han var flink til å fortelle, lydhør i forhold til den som intervjuet ham (Aslak Sira Myhre som var flink), morsom, ærlig, interessant og sympatisk, alt som vel er.

24 januar, 2009 10:52  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden