søndag, september 07, 2008

P.O. Enquist

Det er merkelig at boka "De svarta åren" til P.O. Enquist ikke har fått noen oppmerksomhet i Norge,
jeg finner ikke ett norsk treff på google nyheter, i Sverige har den fått stor oppmerksomhet.

P.O. Enquist skriver om det bokbransjefolk visste, han har hatt store alkoholproblemer og har ikke drukket siden 1990.

- Jeg er ikke typen som kommer ut av garderoben (som skapet heter på svensk, mye finere, eller bare ikke så utslitt i ørene mine).

Han ville likevel fortelle, at det går. Og skam til den som ikke vil gi noen en ny sjanse selv om man "ikke viser seg tilliten verdig" som noen vil si. Han stikker fra behandlinger og iaktar seg selv, analyserer forfallet og fortsetter å falle ned.

Jeg tror ikke jeg har lest noe av Enquist. Men jeg vil høre når noen snakker om seg selv. Boka er ikke i jeg-form, jeg-form er feigt sier han i intervjuet med SVT under her. Han skriver han og mener han får til å fortelle sannere på den måten.

Hvilken kategori skal boka puttes i spør intervjueren i Babel.
Det vet han ikke. Det lurte de på i Tyskland også.
La oss være enige om at det er en bok svarte han.

Her er SVTs Babel spesial, det er tilgjengelig til 4. oktober og inneholder også P.O. Enquists skriveskole til slutt.

Dagens Nyheters intervju

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden