lørdag, januar 17, 2009

Akkurat nå 42

Det er frokost, rista brød med kavli majones (som er mye bedre enn mills) og vossakorv med sylteaurk og en slags nordnorsk kjøttrull, te. Jeg sjekker gjennom innmatingen av kommunikasjon fra verden siden sist og ser at vi alle holder på med det samme, hverdagslige gjøremål, arbeide, tanker, følelser sausa sammen.

Det ligger en beskjed fra kusina mi i Libanon på facebook,

"Har fulgt Fosse/Gilbert. Viktig jobb gjort, og nå pusher vi som faen for a få inn et kirurgisk team fra MSF, med ekstra oppblåsbart sykehus for å operere og lage intensiv avdelig på det samme sykehuset. Her er det igjen raketter over grensa, og det føles som "på randen av krig" hver dag. Dog ser det ut som valgkampen har startet og den som nå lager ny krig i Libanon, han har tapt! Blir nok her en stund, jeg! Drikker nå vin og fordøyer nydelig grillet fisk!"

Bloggeren Sjelsord har en stille morgen på oslo vest i dag, hun sitter i sofaen og tenker på systemet hun har for regninger og friheten sin og jeg leser Hjortens post om blogging og hvordan vi fremstiller oss og hvordan det vi skriver er bare vårt fokus på vår virkelighet, for ved siden av skriver hun som var kjæresten til Plura før Kajsa Grytt,

"Det er noe skremmende med det romantiserende sviket og forfallet. Den som ventilerer og gjør sitt liv til en historie blir den som klarer seg. Han kommer til å reise seg og gjøre en historie ut av det. Men han går videre uten konfrontasjon. Han konfronterer og skrifter for publikum. Han blir helten. Så får de som “helten” har sveket eller forlatt nøye seg, eller holde ut med, bildet helten tegner opp for skriftefaderen/tilhørerene.."

Nå skal jeg høre på Ukeslutt og lese papiravisene.

13 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Frem med rødblyanten her: Det er Kajsa Grytt selv som skriver det der, i boka om Plura og Eldkvarn.

Men kanskje er det jeg som formulerer meg dårlig? Nå må jeg inn og lese meg selv!

18 januar, 2009 03:12  
Blogger fr.martinsen sa ...

Neinei, jeg rødblyanter rødblyanten din. Jeg skjønte hele tiden at det var Kajsa Grytt som skrev det og jeg tror det er det jeg har skrevet også? Var jeg så utydelig altså? Bytte kommaet med et kolon?

18 januar, 2009 12:03  
Anonymous Anonym sa ...

Hvor ble det av Kajsa Grytt forresten??? Lager hun musikk ennå?
(Den Tant Strul-konserten på Samfundet, det var en av de bedre jeg har vært på det..)

18 januar, 2009 19:31  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg kjenner navnet Tant Strul, men ikke mer, og jeg kjente ikke navnet til Kajsa Grytt. Men her er sida hennes, hun har fortsatt konserter, Skebopuben i Skebobruk, Stadsbiblioteket i Karlstad og Mosebacke i Stockholm og på wikipediasiden til Tant Strul ser jeg at hun satte i gang med nytt med med tre Tant Strul-medlemmer i 2008. På samme siden ser jeg at Sebastian Öberg spilte i Tant Strul, han kjenner jeg fra Fläskkvartetten. Så lærte jeg noe i dag også.

Her er wikipediasida hennes og MySpace-siden og en Tant Strul-sang.

18 januar, 2009 21:20  
Anonymous Anonym sa ...

Fant Kajsa Grytt på nette ti går kveld. Resulterte i to bestilte CDer, samle med Tant Strul og det som ser ut som den siste til Kajsa, Brott och Straff. Også fant jeg fram LPen Historier från en väg, med Kajsa og Malena. Densyntes jeg var verdens beste LP en gang. Og den var fin nå også, ja, på en søndags kveld i januar.

19 januar, 2009 08:34  
Anonymous Anonym sa ...

tror forresten jeg var sånn popstjerneavstandsforelsket i Liten Falkeholm i Tant Strul den gangen for lenge siden. I henne og i Tone Rønning i Blaupunkt. Så ung jeg var den gang da...

19 januar, 2009 08:39  
Blogger fr.martinsen sa ...

Sånn har jeg det med bøker, jeg leser på nett og slenger inn en bestilling og vips så er den i posten, veldig praktisk. Men ikke med cd-er, har ikke likt de butikkene jeg har sett på. Hvilken bruker du?

Liten Falkeholm og Blaupunkt, jeg kjenner ikke til dem. Men popstjerneavstandsforelsket har jeg vært.

19 januar, 2009 13:43  
Anonymous Anonym sa ...

Har kjøpt CDer både fra Amazon og CDON. Var sistnevnte som hadde både Tant Strul og Kajsa Grytt nå når jeg bare måtte, billig til og med...

Blaupunkt kom litt ufortjent i skyggen av de store norske new wave bandene (De Press, Kjøtt, Wannskrækk/Dumdum Boys/The Aller Værste), men var like god. Veldig sterk kvinnelig voklaist. Ga ut en LP, som kunne vært bedre produsert, men hadde et kobbel av utrolig sterke låter. Så dem på konsert flere ganger, og Tone hadde utrolig utstråling og kraft.. Lurer på hvor hun er nå? Hun drev visst med noe cabaret eller noe slikt i noen år?

Og Tant Strul var jo så utrolig sexy sterke kvinner også, musikk for kropp og hjerne... Som Emma Goldman sa det; hvis man ikke kan danse, kan det være det samme med den revolusjonen..

Likte egentlig Tant Strul mye bedre enn Imperiet og hele resten av svenskegjengen på den tida der.

(Men Ebba Grøn er nå kongene fra Sverige da, da og for evig.. Rart å høre på Imperiet og Ebba i dag. Imperiet høres veldig ut som et litt datert 80-tallsband, full av ideer om å høres "riktig" ut, mens Ebba Grön låter friskt og aktuelt og sint og relevant og NÅ..
(der rota jeg meg grundig bort på nostagiens farlige vei, du.. beklager..)

19 januar, 2009 15:19  
Anonymous Anonym sa ...

Hvem har du vært popstjerneavstandsforelsket i da?

19 januar, 2009 15:20  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg kaster rødblyanten i søpla og lover aldri å ta den frem igjen. Jeg skjønte plutselig hva du mente noen timer etterpå mens jeg lå i sengs og ikke fikk sove.

19 januar, 2009 19:57  
Blogger fr.martinsen sa ...

Nei men det er fint med sidesprang til svensk nostalgi. Tone Rønning het hun, men jeg kjente ikke til henne heller.

Popstjerneavstandsforelsket ja, hvem var det. Dave Davies i Kinks f.eks. Det jeg var i Frank Zappa heter nok popstjerneavstandsforelsket, skjønt det blander seg, musikalsk respekt, seksuell tiltrekningskraft, rocke-energi, det er ikke så godt å vite hvor grensene går akkurat til sex.

Nå for tiden blir jeg litt faglig forelsket flere ganger i uka, det er folk som jeg syns formidler noe ekstra, det kan være Trond Nordby, Erik Fosse, Nils Bech, mange av de nye artistene jeg har kommet hjem fra konsert og likt Scout Niblett, Cat Power, som sagt flere hver uke.

Hjorten, det er nettopp da man kommer på det, for egen del klokka 4 om morran, da ser jeg en liten trekning i ansiktet til den jeg snakket med dagen før, en trekning jeg ikke la merke til i farta og så skjønner jeg det..

19 januar, 2009 21:54  
Blogger Unknown sa ...

Sendte en epost til Kajsa Grytt for noen år siden i håp om at hun kanskje hadde noen Tant Strul-plater liggende. Det hadde hun ikke desverre. Og der satt jeg i min egen begrensethet. Det viste seg sener at www.tradera.se var stedet å lete. Fikk aldri sett de live da, til og med den konserten de hadde (var det i fjor eller noe?)klarte jeg å gå glipp av. Tant Strul er helt klart favorittbandet nummer en :)

28 januar, 2009 23:40  
Blogger fr.martinsen sa ...

Er det ikke fint å oppdage nye ting man kan finne på nettet. Jeg sitter stadig og kommer på en konsert eller noe fra for lenge siden og kommer jeg på: skal tro om den konserten ligger ute på youtube. Og noen ganger gjør den det, det er helt ekstase.

29 januar, 2009 11:34  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden