tirsdag, desember 30, 2008

But he said he loved me!

Beklager, jeg falt for fristelsen å ty til denne engelske klisjéen,
jeg omfavner klisjéer i dag og jeg tar dem på engelsk når jeg skal prøve å legge meg ut med bibliotekarer,
som om ikke norsk har gode nok klisjéer for meg.

Aud Gjersdal skriver om internettets suppe i BT, en suppe hun virker lite bekvem med å være i og hun gir oss eksemplet Essjay, 24-åringen som opererte på wikipedia under forståelsen av at han var professor i teologi. Man kan ikke stole på folk på nettet.

But he said he loved me!

Kildekritikk er alltid tingen, kildekritikk og kontekst, lærer man ikke det når man blir bibliotekar, lærer man ikke det i grunnskolen nå for tiden egentlig, lærer man ikke det ved bardisken,
nei nei, jeg er slem og ueffen akkurat slik man er på Internett og ikke ellers i verden, fuck me.

Aud Gjersdal skriver at "sannheten er individuell på nettet. Følelser og fantasier er viktigere enn kunnskap." (Hun referer riktignok Andrew Keen, men siden vi er på nettet kan jeg lenke artikkelen til Gjersdal opp slik at alle kan vurdere om jeg har mis-sitert Gjersdal).

Følelser og fantasier er ikke viktigere enn kunnskap, men de er i sannhet en viktig del av vårt personlige univers enten det utøves på nett eller i resten av virkeligheten.

(but he said he...

Nettet er bare et redskap. Nettet hermer resten av virkeligheten på en perfekt måte, med andre ord: Ettersom resten av virkeligheten er rufsete som oss selv, så er det som foregår på nettet rufsete, eller faktabasert, eller kiss kiss.

Innlegget til Aud Gjersdal bærer preg av det hun beskylder andre for: Å skrive på nett om ting man ikke kjenner godt nok til og det minner meg om en gammel lærer jeg kjenner som mener at..

bare de bøkene vi kan lære noe av!

..faktabøkene, er noe verdt.

"Dersom en oppfatter seg selv som en borger i et demokrati,
så havner en neppe i bloggen til Frøken Makeløs, men heller hos mer opplysende informasjonskilder. Og nettet inneholder også dette.
Den sannhetssøkende borger trenger kunnskap og arenaer for saklig meningsutveksling fremfor side på side med uttrykksfulle kommentarer. Da er det viktig å ikke bli hypnotisert av denne pirrende usaklige offentlighet,
slik at vi ikke vet hva som ellers skjer rundt oss."

Jeg trøster meg med at dette ikke kan være annet enn et tegn fra gud, feminismens nirvana er nær når også kvinner uttaler seg bombastisk om ting de ikke har peiling på.

Jeg er borger i demokrati og jonglerer mellom Frøken Makeløs, statlig informasjon og pdf-dokumenter fra Lyngdal kommune,
men så klarer jeg meg godt i barer og da.

(Når jeg skriver om folk bestreber jeg meg på å lenke dem opp på en måte som gir et raskt bilde av hvem jeg snakker om, det kan være en wikipediaartikkel, det kan være vedkommedes blogg.
I Aud Gjersdals tilfelle er det nærmeste jeg kommer dette dokumentet, søknad om fritak fra hytterenovasjon i Lyngdal med nydelige sitater fra Aud Gjersdal.)

11 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Ojojoj, her har vi gjort god research ser jeg! Gjett om Gjesdal gnisser tenner. Ikke nok med at hun får avslag på søknad om renovasjonsavgift, og ikke har råd til mer enn to ukers ferie i 2005, hun får det hele kringkastet på nettet til spott og spe!!!

Morsomt!

30 desember, 2008 20:46  
Blogger fr.martinsen sa ...

Kom opp på første side på søket gitt, så det er vel offentlighetsloven og kommunen hun må gnisse på i første omgang.

Skjønt det er klart, hun kan stille spørsmål ved om det er relevant å trekke det frem her hvis hun har lyst.

(og det har jeg svart på i posten).

30 desember, 2008 21:03  
Blogger fr.martinsen sa ...

Men morsomt var det fan meg ta.

30 desember, 2008 21:04  
Blogger Anathema sa ...

"Jeg trøster meg med at dette ikke kan være annet enn et tegn fra gud, feminismens nirvana er nær når også kvinner uttaler seg bombastisk om ting de ikke har peiling på."

Hehehe, ubetalelig kommentar!

30 desember, 2008 22:10  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jah, det syns jeg selv også faktisk, haha.

30 desember, 2008 22:30  
Anonymous Anonym sa ...

Ubetalelig!
Rett og slett.

31 desember, 2008 00:14  
Blogger Hanne sa ...

Hohoho, praktfullt!

*tar av meg den imaginære hatten*

31 desember, 2008 01:20  
Blogger fr.martinsen sa ...

Takk, takk.

31 desember, 2008 07:49  
Blogger Unknown sa ...

Jeg er veldig 'hypnotisert av denne pirrende usaklige offentlighet'. Men nå har jeg også sluttet å tro at jorda er rund. Den er flat. Og den blir flatere for hver dag som går.

31 desember, 2008 08:35  
Blogger vibeke sa ...

He, he.... En god latter på morgenkvisten, slik jeg også fikk i går morges da jeg så damens kronikk i BTs papirutgave. "Denne skal ikke gå upåaktet hen", tenkte jeg, og jaggu driver man ikke research på damen også :-) Mulig hun ikke er klar over at bloggere kan slikt, og at bloggere ikke bare er bloggere, men også lærere, statlige saksbehandlere, politi, lege, industriarbeidere, bussjåfører, journalister, ja - endog bibliotekarer......
Og jeg synes det er så søtt at hun har funnet fram til hele TO bloggere. Og klarer å trylle fram totalt svada på bakgrunn av to virkelig gode blogger.

31 desember, 2008 10:10  
Blogger fr.martinsen sa ...

Tore Renberg fortsetter i dagens papirdagblad,

Hva provoserer deg mest i norsk kulturliv?

- Det er vel Internett, det. Jeg hater Internett. Eller e-boka. Jeg hater e-boka. Jeg har et flammende ønske om å angripe disse nye mediene med sabel, lanse og spyd, slå vilt omkring meg, og se at de ligger døde for mine føtter. Men vil jeg klare det?

Sånn, der har dere folkets helt...

31 desember, 2008 10:39  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden