onsdag, desember 24, 2008

Hva er det med jula?

Den er fylt av noe, tider som var en gang, stunder foran en peis.
Jula bor i gamle dager, i dompaper i nek som vi har hentet inn fra åkeren og fyr på den bergmanske kakkelovnen,
kanskje like gjerne den prøysenske kjøkkenovnen.
Hva heter den, vi begynner å snakke hedmarksdialekt i julen.

Stearinlys vi har dyppet en gang, hester og sleder plutselig
og fakler i hendene, ullvotter. Bilder av unger med vadmelsbukser, røde vevde ullstoffer på stoler. Koker jeg rødkål. Kanskje det.

For den som ikke kan koste på seg nostalgi er det om å gjøre å tenke i andre baner, til pynt med drivved og røde epler, saueskinn, tyttebær og nellik i en appelsin eller en vodkaflake, så dekorativt,
så gammeldags, så ekte. Far og mor sitter foran peisen og stopper og leser, ungene lytter og øynene tindrer antakelig.

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Ja jula har sin charm og samtidig sniker internett seg inn på den dagen også..... Men ennå er brettspill noe jeg vil spille på et fysisk bord og ikke på skjermen. I år spillte vi for første gang MX3000, spillet som kom i begrenset opplag i 2006 da T-banen jubilerte (se bildet her: http://www.in-publish.no/image_wd.lasso?id=39292 )
Men at en T-banevogn skulle være 6 m lang, som var riktig svar på et spørsmål (i spillet), tvilte vi helt riktig på.

25 desember, 2008 17:26  
Blogger fr.martinsen sa ...

Takk. Det er blanding av kinasjakk og et moderne, bråkete kunnskapsspill om film på tv her. Snart er det hjem til tv med signal i min egen stue, jeg skal legge ut et bilde.

Jeg ville godtatt 6-meters T-banevogn..

26 desember, 2008 08:52  
Blogger Katrine sa ...

Jeg likte denne teksten så godt. Den hadde en slags ro. Det er tredje gangen denne romjula jeg er inne og leser den. Jeg trenger å være i akkurat den stemningen nå

30 desember, 2008 18:08  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det merkelige er at jeg ikke skjønner helt om vi er i samme stemning. Men det er kanskje ikke så farlig for noen av oss, det er i alle fall fint for meg å høre at du fant det bryet verdt å komme tilbake to ganger.

30 desember, 2008 21:07  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden