onsdag, mai 02, 2007

Blomstergrafitti - Kløvergrafitti

Jeg gikk og tenkte på at jeg ville reprodusere kunstgjødsel-tagge-posten min fra i fjor. Det er liksom tid for det nå. Her er en lang post jeg skrev om at jeg maler på asfalt og tagger med kunstgjødsel.


Og så så jeg på Arty (Arty befolker postene mine denne uka)
og der avsluttet reporteren med oppfordringen om,

- Å fõrendra det õffentliga rummet med frõ.

Det var inspirerende

Jeg tenkte på en fyr fra Asker eller Bærum som kastet solsikkefrø ut av vinduet når han kjørte til jobb hver dag for noen år siden.

Jeg tenkte på min gamle fantasi om i smug å sette ned blomsterløk om høsten, på et offentlig sted, en park eller noe,
og så ville alle bli så forbauset om våren når det kom blomster opp.

Og ikke før hadde jeg tenkt det,
så gikk jeg til jobben og så to tulipaner stå midt i en bakke.

De var så ensomme, jeg tror ikke kommunen setter ut bare to.
Så, det er nok en smug-løk-nedsetter ute og går.


Her ser du. Og det var godt jeg tok bilde av dem,
for i dag hadde en tosk knepet av hodene på tulipanene.

Og så plutselig

Så skrev Kubonde,
som jeg prøvde å skrive med om lukten av silofor dette:

- Forresten, leste du tagget med kunstgjødsel, hva med å prøve hvit og rødkløver, så det når du vil, det blomstre om ca to månder.
Da blir det økologisk tagging.

Og så, utdypende

- Kløver kan du så selv om det er gras, eks på en plen, men du må så den tidligs mulig fordi frøene trenger 3 uker på å spire, sår du seint kan graset få overtaket. Ungå tørre og våte områder.
IKKE bruk kunstgjødsel, da får graset overtaket.

Du får kjøpt det på Felleskjøpet og antakelig på hagesenter.
Jepp. Off I go.

6 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

jeg heier på rød- og hvitkløver tagging! off you go!

03 mai, 2007 18:37  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg skal se hva jeg kan få gjort med det i løpet av helga.

Først må de skaffes. Frøene altså.

04 mai, 2007 08:01  
Blogger ithil sa ...

Apropos tagging: Vet du noe om Le Bird? :)

04 mai, 2007 22:05  
Blogger fr.martinsen sa ...

Nei. Og nå googlet jeg det og fant to bilder på flickr, fortell meg du?

05 mai, 2007 12:35  
Blogger ithil sa ...

Jeg vet ikke hvem som står bak, men rundt i Oslo og Bærum (og visstnok i Lillehammer også) er det tagget kyllinger :)
Du kan se noen av kyllingene her: http://sillabub.deviantart.com/gallery (de bildene som ser ut som polaroidbilder)

Jeg skulle gjerne visst hvem Le Bird er... :)

05 mai, 2007 13:24  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det skjønner jeg. Jeg gikk rundt før og tenkte på hvem Caddy var, særlig om det var en gutt eller jente. Men Caddy er borte nå.

Jeg har ikke lagt merke til Le Bird, men jeg gjetter at jeg begynner med det nå..

05 mai, 2007 14:48  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden