fredag, januar 18, 2008

Menneske og maskin

De siste par dagene har det vært meg og maskinen det har dreid seg om. Plutselig så jeg lyset helt av meg selv nesten og fikk oppdatert det som skulle oppdateres, hva det nå enn heter. PC-en så ut til å være happy. Men hvor lenge kunne en pc-ukyndig fr. være i sitt internett-paradis? Ikke mange minuttene, for idet virusprogrammet hadde tatt stor-rengjøring på maskinen fant den en trojansk hest.

En trojansk hest

Bare navnet. Det kunne nesten ikke høres verre ut.
Muligens hvis virusvaskehjelpen hadde funnet en klasebombe,
eller et helt minefelt..

Så slåss jeg altså mot en hest. Hvis jeg skjønner språket riktig,
det er jeg jo ikke sikker på som jeg gjorde rede for i går, men muligens står denne hesten i karantene nå. Det høres lovende ut.

Det tok meg noen henvendelser ut i verden for å skjønne det innlysende: siden jeg har virusprogram så fins det et support-telefonnummer jeg kan ringe. Der fantes det et menneske.

Riktignok et dansk menneske som ba meg snakke engelsk,
eller svensk. Men jeg skjønner jo deg utmerket!
Det var ikke sånn for ham. Sånn er det altså også for pc-mennesker, massevis av språklige hindere å klatre over.

Det fins kjedelige detaljer jeg skal spare deg for. Jeg fikk en lenke til en sterkere lut, men det åpner seg ikke en side når jeg trykker på den. Og nå har mitt danske bekjentskap tatt helg.

Han rakk å berolige meg før han gikk.
Hesten vil ikke ete opp alt på maskinen min,
den vil bare vise meg reklame.

7 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Og da snakker vi ikke om helt vanlig reklame for parfymer og nye bæreposer på matbutikken på hjørnet. Men du får nok hesten bort etter hvert.

18 januar, 2008 17:46  
Anonymous Anonym sa ...

Fikk et html-virus på maskinen denne uka som ville innstallere en Trojansk hest. Alt går i bølger, og for tiden herjer vist slikt. Da er det lurt å huske på at alt som virker mystifistisk ofte er akkurat det på nettet. Så er du i tvil - klikk *ikke godta* når noe åpner seg.

18 januar, 2008 18:04  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hesten må vekk ja, emelie. Den blir nok skutt på mandag håper jeg.

solan, neida, jeg er en skeptisk klikker så jeg vet ikke riktig hva som har skjedd.

18 januar, 2008 18:46  
Blogger i1277 sa ...

Husk at hesten trenger hvile.

19 januar, 2008 01:52  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det kan han bare drømme om.

Snart skal Blakken sove.

19 januar, 2008 09:38  
Blogger Viljar sa ...

God stil i språket!

22 januar, 2008 10:15  
Blogger fr.martinsen sa ...

Takk for det.

Jeg håper og tror at hesten ble skutt i dag, men helt sikker er jeg ikke.

22 januar, 2008 17:54  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden