onsdag, januar 16, 2008

Akkurat nå 22

Jeg lar ikke null respons på den forrige toalett-posten min hindre meg i å skrive en ny.

På ingen måte

På SVTs sider skriver Anders Wallner at han har oppdaget det tåpelige i kjønnsdelte toaletter på utesteder. Dette er noe som irriterer meg når jeg f.eks er på konsert, det tar så lang tid i dokøen med kjolesymbol på. Nei, det er ikke et problem på nivå med problemer som har et skikkelig nivå. Men likevel.

Han skriver ikke bare om tidsbruk,

- Det är lätt att vara hemmablind og förkasta historiska strukturer utan att vara kritisk mot det egna samhället.
(...) Jag är nämligen övertygad om att ju mer män och kvinnor delas upp av slentrian, desto mer späs myten om att män och kvinnor har kollektiva egenskaper, som står i motsats till varandra, på.
Och det gör att det blir svårare att uppnå jämställdhet.


En annen sak er

Se på den stilige twitter-aktige saken oppe på debattsiden til SVT. Jeg tror ikke jeg har sett det før.

Nok en sak

PC-en min har vært til reparasjon i 6 uker. I mellomtiden har jeg lånt en fra jobben. Så nå sitter jeg og se på den svenske do-artikkelen mens jeg skriver denne bloggposten. Dette er jo utrolig praktisk.
Det har oppstått et nytt behov: 2 pc-er.

7 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Hm. Dette var faktisk et godt argument mot kjønnsdelte toaletter. Slendrianmessig oppdeling etter kjønn kan føre til økt tro på at det finnes biologiske forskjeller? Selvfølgelig. Selv liker jeg godt sånne tilfeller hvor det er null kø foran herrer og laaang foran damer. Da går jeg bare rett forbi alle damene og inn på herrer (fint for meg). Når jeg kommet ut igjen hender det faktisk at damene kjefter på meg! Mens andre tar det som et klarsignal til å gjøre som meg (fint for dem).

17 januar, 2008 01:25  
Anonymous Anonym sa ...

Holdt en gang på å tisse på meg på et rocka storbysted i Oslo, fordi jeg ikke fant manne-dassen og det bare kom damer ut fra den dassen jeg faktisk fant. Lite urban som jeg var, skjønte jeg ikke konseptet med unisex-dass. Og å gå på damedassen var vel nesten litt pervo, i lys av min borgerlige oppdragelse på bygda. Til tross for at bygdetradisjonen altså var fleresetere, der mennesker av ulikt kjønn satt side ved side og gjorde det man gjør på slike steder. Men den var vel en generasjon eldre enn meg, den tradisjonen? Selv om flerseterne fortsatt sto der da jeg vokste opp..

En storgård i nabobygda, som i tillegg til å være stor hadde fungert som skysstasjon i eldre tider ("som" peker der tilbake på gården, ikke nabobygda), hadde visstnok en tolvseters dass?

17 januar, 2008 09:10  
Blogger i1277 sa ...

Uten kjønnsdelte toaletter hadde det vel fort blitt mye ugunstig oppmerksomhet på trengte kvinner på sen nattetid. Et fristed må de jo ha de og, et backstage-område der de kan samles og gjøre opp status. For det gjør de alltid på TV og film. Denne delingen er også en form for beskyttelse, litt som når man har egne kvinnetaxier, eller t-baneavganger som jeg så de hadde et sted. Bare at behovet for egne toaletter nok egentlig er større enn for disse andre tingene her til lands.

Uansett tror jeg ikke det er noe særlig til idé å skulle viske ut alt som måtte være av forskjeller bare fordi det ikke nødvendigvis stammer fra naturen. Altså i nettdebattene i forbindelse med denne lommemann-saken så har jeg merket meg at veldig mange liker å ha et "forfriskende ukorrekt" synspunkt om at lommemannens handlinger egentlig ikke er så farlige (alle de som sier dette tror visst forøvrig de er er veldig spesielle og at de er de eneste som har tenkt "langt nok" til å komme på dette), at seksuell kontakt mellom voksne og barn bare er farlig fordi kulturen gjør det til noe farlig osv. Nå har kulturen ført med seg mye ugagn opp i gjennom, men akkurat dette er jo i høy grad et eksempel på at kulturen har sine fordeler spør du meg. Dersom man på død og liv skal røske vekk alle trekk av dannelse og normer fra kulturen så ender det jo nettopp med en kamp på død og liv, i naturen er det som kjent den sterkestes rett som gjelder. Og de sterkeste er nå engang stort sett menn, og voksne, dermed kommer gruppen "voksne menn" urettferdig fordelaktig ut. Det klages mye på at man i det moderne samfunnet syr puter under armene på hverandre, men litt puter må det være plass til syns jeg. Airbags for eksempel.

Men i bunn og grunn var vel denne leksen egentlig et forsøk på å rasjonalisere at jeg ikke orker et kobbel sendrektige damer foran meg i dokøen. Og det høres masete ut med sjekking og henging foran speilene. Skal damene inn må sosiale kontrakter om tidsbruk og frekvens skrives om, og det er nok fred i Midtøsten før de forhandlingene er i havn. Et av utestedene jeg frekventerer har unisex-toaletter, men der fungerer det greit, det skyldes nok at stedets dameandel som regel er lav.

17 januar, 2008 10:08  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ha ha, her var det jo kommet gode kommentarer. Jeg koser meg mer med dem hjemme, nøyer meg med å si "jeg ikke orker et kobbel sendrektige damer foran meg i dokøen."? Ikke jeg heller!

17 januar, 2008 10:15  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg synes at det er helt greit at de som står og tisser har et eget sted for og bomme på skåla.

17 januar, 2008 12:46  
Blogger Guri sa ...

YeahYeah har jo forsåvidt eit poeng, det har jo i1277 og. Uansett pleier eg å gå på den doen med minst kø. Doane på mange av dei utestadane eg går på er uansett så sjabre at det ikkje eigentleg spelar nokon rolle kven som brukte dei før meg.

17 januar, 2008 15:46  
Blogger fr.martinsen sa ...

Vi går inn for kultur og ikke ren natur, det er vi nok enige om i1277.

Men jeg er like irritert på sendrektige kvinner på do som tiss utafor doen så jeg vil gjerne ha unisexdoer. Menn får så ofte høre det der med tissingen sin så jeg tror jeg vil bruke de fleste bokstavene til å klage på kvinner som somler.

17 januar, 2008 17:26  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden