lørdag, januar 12, 2008

Naboen er grei han

I alle kriminalsaker som blir store i mediene står det alltid frem en nabo, eller som i "lommemannens" tilfelle en som jobbet i samme bygg, og sier at de ikke kan tro det de hører.

For naboen er grei han, tatt livet av kona? Men, jeg møtte ham i parken med hunden, han slo alltid av en hyggelig prat.
Slike menn begår ikke forbrytelser.

Så lenge vi definerer noen som innenfor er det uforståelig for oss at mannen er forbryter. Er han utenfor vår gjeng fordi han er muslim, trygdet eller har tjafsete hår tolker vi handlinger i en helt annen ramme. En søplepose utenfor døra kan bli en ufattelig ergrelse.

Slike holdninger er problematiske

Når det gjelder seksuelle overgrep mot barn så er terskelen for at noen vil høre eller se signaler som gjelder ordføreren eller noen i egen familie stor. Desto vanskeligere er det å si fra om det.

I saken om "lommemannen" viser det seg nå at en mor tok opp en mistanke mot mannen for mange år siden.

- Som mor ble jeg bekymret, og varslet andre i klubben, blant andre styremedlemmer, forteller hun til Bergens Tidende.

"Reaksjonen fra styret var kontant, ifølge kvinnen. Hun ble innkalt til et møte der mannen selv var til stede.

- Det ble et oppvaskmøte, hvor jeg ble beskyldt for ryktespredning. Jeg fikk høre at han kunne anmelde meg for ærekrenkelser, og at det kunne bli en politisak. Jeg ble fryktelig lei meg, og følte at jeg hadde gjort noe ulovlig, sier hun.

Hva sier sjefen i klubben?

Graeme Carter startet Bergen Trial Team sammen med 55-åringen i 1989. Han har ingen god følelse i forhold til ekteparet som delte sin bekymring.

- Av hensyn til barna lot vi bare saken dø hen. Jeg får vondt når jeg tenker på det. Jeg må si unnskyld til dem som mistenkte ham, sier Carter.

- Det er stort sett unge gutter han har reist rundt med. Hva tenker du om det nå?
- Huff ... Det er helt utrolig. Det eneste som gjør at jeg kan tro at det er sant, er ordtaket om ingen røyk uten ild, sier Carter."

Nå er det jo noen ganger røyk uten ild

Men ordtaket tenkte ikke Carter på den gangen.
Og "av hensyn til barna"?

"I samme artikkel bekrefter andre kilder i miljøet at 55-åringen gikk over streken.

- Han grep etter feile ting når han skulle gripe etter de som kjørte. Han ble kjeppjaget fra klubben, sier en kilde i klubben på Kokstad."

Men det var nok senere vil jeg tro. Artikkelen tar ikke opp hvorfor ikke klubben anmeldte mannen. Jeg vet om flere saker der seksuelle overgrep eller underslag f.eks ikke blir anmeldt. Man reagerer kanskje overfor vedkommende, men vil ikke ha mer "bråk om saken". Det er et ansvar å ta overfor andre fremtidige ofre.

12 Kommentarer:

Blogger Anne W sa ...

Det er bare så immari lett å være etterpåklok. Voksne mennesker må til for å arrangere aktivteter for barn. Selv har jeg vært aktiv i ridemiljø og synes kanskje enkelte pappaer er VEL ivrige til å delta i miljøet. Men så er det lov å være ivrig pappa også, men jeg stusser til tider. Ikke lett å vite hva en skal gjøre, annet enn å ha øyne og ører åpne.

Kanskje burde idrettsnorge skolere klubber og foreninger i hva de skal holde utkikk etter og hvordan små mistanker skal håndteres.

13 januar, 2008 11:42  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja, klart det er lov til å være ivrig pappa.
Men problemet har en sånn overvekt på den ene siden: at det er mange slike overgrep som skjer uten at det blir tatt hånd om.

Og det er et så stort problem for de ungene det gjelder at velmenende og flinke pappaer som er voksne bør klare å ta det ubehaget som en sånn mistanke er.

I dette tilfellet ble det jo meldt inn en bekymring til et styre og de burde behandlet saken med et mer åpent sinn enn det de gjorde, det ser ut som de ikke gjorde noe rett og slett, annet enn å bestemme at det var feil.

Jeg satt og tenkte på hva jeg ville gjort i en slik situasjon, hvis jeg satt i det styret. Og jeg tror jeg ville ringt til politiet og bedt om å få snakke med en som jobber med slike saker. For å søke råd rett og slett.

Og idrettsnorge burde absolutt kurse foreninger i dette, samtidig med alt det andre de kurses i. Idrettsnorge og speidernorge og barnekornorge.

13 januar, 2008 11:54  
Blogger fr.martinsen sa ...

Nå har jeg i mellomtiden lært at det fins en SO-koordinator (seksuelle overgrep)i alle politidistrikter.

Det høres jo ut som et greit sted å melde bekymringsmeldinger og ellers søke råd om hvordan man kan gripe en sånn sak an.

13 januar, 2008 14:35  
Blogger Anne W sa ...

Sier du det? Det høres ut som en god ting. De burde kanskje markedsført sin egen eksistens litt mer i nærmiljøet.

13 januar, 2008 17:12  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det høres helt riktig ut ja, det burde de nok.

13 januar, 2008 17:33  
Anonymous Anonym sa ...

De grusomste ting blir gjort av greie naboer som er snill mot dyr og elsker familien sin og er godt likt av sine venner? Konsentrasjonsleire har blitt bemannet med slike folk? Det er det som er "det ondes problem", mener jeg, at grusomheter sjelden blir begått av monstre?

14 januar, 2008 09:28  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja sånn er det jo. Desto viktigere å få realitetsorientert folk.

14 januar, 2008 10:01  
Blogger Delirium~ sa ...

Jeg synes det er ille at anne walbeck reagerer på pappaer som vil være med i miljøet barnet sitt er en del av. Jeg vet om menn som er engstelig for å ha datteren naken på stranden når de er små av frykt for hva folk vil tenke.

Sånn kan det ikke være.

Samtidig skal vi jo ikke la seksuelle overgrep mot barn gå upåaktet hen, selv om det ofte gjør det - også ifht til domfellelser der lengden på dommen ofte er ekstremt kort.

Skal man først holde et øye oppe er det viktig å høre på barna, ikke glemme at kvinner også utfører overgrep samt at ingen voksne har tatt varig skade av en tur til barnevernet for en utredende og hjelpende samtale(barnevernet har i likhet med politiets SO-patrulje høy kompetanse på dette emnet).

Jeg blir aldri overrasket over hvem som utsetter barn for overgrep. Til det har jeg snakket med for mange som har slik bagasje.

14 januar, 2008 19:30  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja det var noe jeg lærte i dag, at SO-kontakten til politiet ikke egentlig tar i mot slie samtaler, det må man visst gjøre med vakta i politiet men at barnevernet gjør det. Jeg visste ikke at barnevernet tok i mot meldinger som ikke gjaldt familier, men f.eks noen i et idrettsmiljø.

Og for å diskutere hva man som enkeltperson kan gjøre i en slik situasjon var det et annet sted også, men det husker jeg ikke nå, kan legge inn i morra.

Ja, det er klart det er ubehagelig som voksen person å bli utsatt for mistanke som ikke har rot i virkeligheten, men det er et ubehag man som voksen bør kunne tåle, alternativene tatt i betraktning.

Nei som både du og tb skriver, den som utfører vold er ikke alltid en mørk, skummel mann i frakk.

14 januar, 2008 20:35  
Blogger Anne W sa ...

Delirium:
Da uttrykte jeg meg litt feil. Pappaer må gjerne engasjere seg, skulle bare mangle. De fleste er et positivt bidrag til miljøet. Men det er pappaer som jeg reagerer på uten at man kan riktig sette fingeren på hva det er. I hvertfall ikke slik at man kan ta dem i å gjøre noe ulovelig, men likevel får en en følelse at noe skurrer.
Ridemiljøet er et miljø med mange unge jenter og jeg vil tro er attraktivt for voksne menn som liker slike. Er det ok at voksne ikke rører eller sier upassende kommentarer til jentene direkte, men kommenterer jenter seg i mellom eller til andre voksne utenfor miljøet?

15 januar, 2008 17:00  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg kommenterer litt jeg og.
Nei det syns jeg ikke er ok, det siste der. Jeg syns man kan uttrykke en kort misnøye med det i alle fall, hvis man er i nærheten. Rett og slett å si noe som: det der syns jeg er en upassende kommentar.

Jeg tror ikke det trenger være mer, bare at det kommer en rask respons som er negativ. Det gir i alle fall en impuls til at vedommende tenker litt over det etterpå.

15 januar, 2008 17:33  
Blogger Delirium~ sa ...

Jeg sier meg helt enig med fr. martinsen der i kommentaren stilet til meg. Takk for avklaring anne!

17 januar, 2008 10:33  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden