torsdag, januar 17, 2008

Maskinen min virker hysterisk

Jeg også. Pc-verdenen min er ikke så roserød som den var i går da jeg fikk den hjem fra reparasjon. Maskinen snakker til meg.
Den sier at den vil ha office xp service pack 3.
Jeg kan ikke respondere adekvat på kravet.

Jeg har mistet grepet

Hva har skjedd egentlig? Jeg pleide å være en tøff lydtekniker med sneip i kjeften. Jeg kunne koble ting sammen såklart, det er jo kjempelett, det er bare å følge logikken i hvor lyden skal.

Det er fortsatt jeg som sier på jobben, gps-en, neida den er lett, kom skal jeg vise deg.

I natt drømte jeg at jeg ville levere maskinen min til reparasjon. Mannen i reparasjonsbutikken var stum. Og også helt uttrykksløs i ansiktet men jeg skjønte likevel at han ikke ville repararer den.
Kan du ikke i det minste SE PÅ DEN sa jeg. Jeg skjønte tross stumheten og total mangel på mimikk at han mente han ikke kunne reparere fordi han ikke hadde strøm. Men jeg SER JO at det der er et fungerende strømuttak! sa jeg og så våknet jeg, rasende.

Når det gjelder pc-er så er det meg som ikke har språk. Jeg skjønner ikke ram og P2P. Jeg har fått det forklart, det er likevel sauset sammen i hjernen på en måte som gjør at det ikke er mulig å få tak i det. Hvis noen sier ram blir jeg tom i blikket. Det er forferdelig ubehagelig. Det er et helt felt som jeg ikke kan snakke om.

Maskinen min vil ha office xp service pack 3

Jeg går ut fra at det er på en av de cd-ene jeg har. Er det en cd?
Er det en diskett? Er det noe annet? Hva heter det stedet der jeg putter den inn, cd-stasjon? Det høres ikke kjent ut. Jeg får ikke åpnet den i alle fall. Hvor mange muligheter fins det for å åpne en sånn stasjon? Jeg ser en knapp men den vil ikke virke. Selvtilliten drypper ned i tastaturet.

Jeg prøver å midlertidig overse problemet. Det er jo en moden metode. Jeg prøver å oppgradere skypen min og skaffe meg et program som skal gi meg fjernteknisk hjelp. Maskinen min orker ikke. Den står og later som den innstallerer kjempelenge men jeg skjønner etterhvert at den ikke kommer til å klare det.
Hvorfor sier den ikke bare fra at den ikke får til?

Har du nok minne, spør en kollega? Jeg vet ikke.
Er minne i giga eller mega eller ram og hva er mye? Hvis jeg laster ned skype er det en flis eller en bombe?

Jeg sier til maskinen min at den kan drite i det og stopper innstalleringen. Etter en stund bestemmer jeg meg for å prøve en gang til. Da faller maskinen sammen og slår seg av.
Jeg syns det er en overreaksjon.

4 Kommentarer:

Blogger frikke sa ...

Det lyder så kjent, så kjent...
Men tror du likevel har et langt høyere kunnskapsnivå på dette enn meg.

Jeg har fått diagnosen "pc-ødelegger" av mine IT-søsken. Alt som kommer under mine tastaturfingre, begynner på en finurlig måte å oppføre seg svært merkelig. Blant annet klarer jeg å få svart skjerm bare av å trykke på en vilkårlig knapp, samt å stenge meg selv ut av min egen windows.

og hva er service pack? hmm... No idea.

18 januar, 2008 10:05  
Blogger fr.martinsen sa ...

I dag bar jeg med maskinen til jobb og det første it-mannen kunne lære meg var at knappen for å åpne cd-stasjonen ikke virker hvis pc-en ikke er på, dvs har strøm.

Det kunne jeg vel ikke vite? Den så da helt mekanisk ut den knappen. Men det er kanskje sånt folk vet. Kanskje det er kunnskap noen har på samme måte som at jeg vet at man ikke kan piske et kokt egg.

18 januar, 2008 10:50  
Anonymous Anonym sa ...

Tar man ikke mye feil, så kan du laste ned servicepacken fra Microsoft. Men det er visst litt sent nå? Jfr. den nyeste posten din?

18 januar, 2008 17:45  
Blogger fr.martinsen sa ...

Nei, det var noe som måtte inn via en cd, men så fant jeg den..

18 januar, 2008 18:44  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden