lørdag, mars 11, 2017

Anja Niemi er i byen

Hun henger nede i et av Barcode-galleriene, Shoot Gallery.

I denne nye utstillingen, The Woman Who Never Existed, som står til 30. april, bruker den norske fotografen noe Eleonora Duse sa som utgangspunkt: ‘away from the stage I do not exist’ - når ingen ser på fader hun vekk. Eleonora Duse var skuespiller samtidig med Sarah Bernhardt: In contrast to Bernhardt's outgoing personality, Duse was introverted and private, rarely giving interviews.

Anja Niemi fotograferer seg selv i karakteren som forsvinner når hun ikke er i kostyme.

- Vi må huske å ha stunder som bare er for oss, ikke leve livene for å høre hva andre syns om det vi gjør.


I dette tv-intervjuet sier Anna Niemi at hun alltid har hatt det vanskelig med ord, da hun oppdaget bilder forandret alt seg.

Hun liker å være alene i hele prosessen fra ide til kostyme, sminke, hår, utspilling. Til bildet er tatt.

Anja Niemi is an artist playing with notions of self-portraiture and self-identity. Niemi says her images merges darkness with humour. They hint to the disparity between who we are and how we want to be perceived.


Jeg fikk lyst til å kjøpe et bilde, ikke fra denne nye utstillingen egentlig, men jeg ble sittende å se på de bildene galleriet har inne for salg fra tidligere utstillinger. De skal sende meg pris på dette over, fra utstillingen Do Not Disturb fra 2011: Room 39. Og også de to foografiene under her. Jeg er spent på hva de sier.


Fra Darlene & Me i 2014: The Desert House.

En av de som jobbet på galleriet spurte hvor jeg hadde hørt om utstillingen. Svaret er Instagram. Først oppdaget jeg fotografen for første gang i instagramstrømmen min for et år eller to siden. Så oppdaget jeg at hun har utstilling i Oslo gjennom Instagram, en av nyhetskildene mine.


Fra utstillingen Starlets i 2013: The Secretary.

Hva syns dere?

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden