søndag, desember 11, 2011

Knaus-fjorten

"Jeg mente at det beste ville være å sende manus til et forlag før det var ferdig, så de kunne involveres tidligere i prosessen, siden det var så uvanlig omfattende materiale. Geir hørte på meg, og jeg sendte det til Aslak Nore, som redigerte en dokumentarserie på Gyldendal. Han hadde lest Geirs forrige bok, skrev han i svare-posten, likt den, var interessert i tematikken, så dette så han fram imot.

Han ville be meg om en liten tjeneste også, mens jeg var der, om jeg kunne tenke meg å blurbe boken hans? Bare skrive en liten setning om den? Det kunne jeg selvfølgelig ikke si nei til, siden hans avgjørelse når det gjaldt Geirs manus var så viktig.

Jeg skrev en blurb, mens Nore ikke bare refuserte Geirs bok, han gikk også rasende til angrep på den, fordi den var umoralsk. Den andre jeg sendte manuset til, var Halvor Fosli i Aschehoug, men han var halvhjertet og lunken, leste aldri boken, noe som kom fram da han sa den var anti-amerikansk, noe den slett ikke var - men en som bare hadde bladd litt i den, ville kunne ha lest noen linjer av intervjuene med fredsaktivistene, og antatt at de gjenspeilte selve bokens holdning.

Fosli sa at han skulle snakke om boken på et møte med de andre redaktørene, noe det selvfølgelig ikke kom noe ut av." s965

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden