lørdag, desember 10, 2011

Slussen, Stockholm

Bare se på dette,

et svært fotografi av Slussen i Stockholm.
Og så klikker du på ikonene, det er ulike uttrykk under hvert ikon.
(Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne lage noe sånt!)

Mandag dør Slussen

Da vedtas sannsynligvis en ombygging mange stockholmsfolk er motstander av. Benny Andersson f.eks:

Han är uppretad över hur svårt det blir att promenera från Södermalmstorg till Gamla stan, gallerian som blir ”dubbelt så stor som Nationalmuseum” med hissar och rulltrappor som inte klarar kapaciteten och den åttafiliga motorvägen, ”lika stor som Essingeleden”, över Gamla Stan.

–Den springande punkten är varför det är så bråttom att man måste klubba igenom förslaget som det går och står på måndag. Jag tror bara det handlar om att visa tuppkammen. En motorväg i Gamla stan lockar inte turister till Stockholm.

Brukar du bli upprörd?

–Nej, men det är min stad. Jag är född här precis som mina föräldrar och farföräldrar. Jag tycker om Slussen, åker där ganska mycket för jag har mitt hotell Rival vid Mariatorget. Det står still på Strandvägen, Hamngatan och Skeppsbron, men det står fan i mig aldrig still i Slussen. Det är inte heller så att Slussen vittrar sönder och faller i småbitar om tre veckor.