mandag, desember 05, 2011

Hvem er dette?


Jo, det er Douglas Coupland, han med GenerasjonX, på Moderna Museet i går. Jeg lå i senga på ungdomsherberget og softet på internett, som det het for litt siden, jeg ventet på at reisefølget mitt skulle våkne.

200 meter fra Moderna Museet lå jeg og leste en re-tweet av Jan Gradvall som fortalte at Coupland skulle snakke på et seminar der. Så sammentreffelig og heldig kan livet by på ting uten at vi blander skjebnen inn.

Jeg visste ikke akkurat når det var han som skulle si noe, men vi sto opp, tok en rolig dusj, ryddet oss ut av rommet, jeg motsto fristelsen til å stjele det behagelige dynetrekket og vi seilte inn i auditoriet to minutter før han begynte å snakke.

Douglas Coupland snakket om Marshall McLuhan og han startet med å fortelle om alle som bare kan si at the medium is the message og global village og Woody Allen når navnet hans blir nevnt og der har vi meg og jeg ble ikke så mye smartere etter forelesningen som Coupland holdt lavt, raskt og monotont men en liten ting sitter og det er faktisk ikke så verst, hvis en nyttig setter seg seg fast etter en søndag formiddag.

Men først:

If life were only like this hvor mange ganger har jeg ikke sagt det til meg selv etter at jeg så Annie Hall, ta en kikk, det er Marshall McLuhan selv i rollen som Marshall McLuhan.


Sjekk hvilken positur.

Jeg havner stadig i samtaler med folk som sier information overload og da sier jeg mye men ofte kommer jeg med en helt ubrukelig metafor, jeg sier at den hastige og samtidige informasjonen som kommer mot meg heller kjennes som om jeg står i et lyskryss og det liker jeg.

Det fungerer ikke så godt kan jeg se, for folk flest liker ikke lyskryss der det kommer trafikk fra alle kanter like godt som meg, men Douglas Coupland bød på en annen metafor som positiv erstatning for information overload: Slush.

Mens jeg skriver dette slår det meg at idet han sa slush tenkte jeg smoothie og sa Ja! til meg selv, selvsagt, en sunn og velsmakende fruktdrikk lagd av ulike ingredienser, det er et bilde som fungerer.

Men slush betyr jo sludd,
hva faen mente han med det?
Ikke noe som jeg kan bruke i alle fall.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden