fredag, mars 18, 2011

Let´s party!

Vi må kun­ne unne oss en fest, sa de som tras­ket på vei­en fra Hol­men­kol­len med frost i kin­na og tåke i hå­ret. Det er bare VM en gang! sa de som had­de pøl­ser på ter­mos og Bjør­gen på skjer­men hjem­me i stua. Vi had­de fest hjem­me. Vi så også på TV. Vi had­de plingfest, vi rop­te hey! og tok oss en støyt hver gang noen sa Fol­ke­fest på TV. Det ble det fyll av.

Fire ti­mer hver dag så vi på TV i Nor­ge mens det var VM på ski. Det im­po­ner­te ikke søst­ra mi. Hun ser bare på TV når det er fa­mi­lie­sel­skap.

– Det er jo in­gen som bryr seg, bort­sett fra oss og et par land til. Da jeg skjøn­te at skiskytinga var i Si­bir og sla­låm ikke var med hel­ler, tenk­te jeg at det var som om Nor­ge had­de in­vi­tert til burs­dag med le­ker som de and­re bar­na ikke skjøn­te reg­le­ne til. De bryr seg ikke om reg­le­ne hel­ler, de spil­ler cric­ket.

Nå er du bare sur, sa tan­te, sur nå som vi had­de det ko­se­lig.

Jeg prøv­de å bed­re stem­nin­gen ved hjelp av for­nuf­ten. Jeg hyg­ger meg jeg, men det er dyrt, jour­na­lis­te­ne glem­te å min­ne oss på hva vi el­lers kun­ne bru­ke pen­ge­ne til. Når var det vi ble eni­ge om at det er sport som skal få alle penga?

Hva kun­ne vi ikke brukt de to mil­li­ar­de­ne til, T-bane helt til Ahus, åtte Me­lo­di Grand Prixer av den dyre, rus­sis­ke ty­pen, sjø­bad uten­for Operaen med lan­ge skli­er og pa­ri­ser­hjul der føt­te­ne dyp­pes i ha­vet og skik­ke­lig fint fyr­ver­ke­ri hver lør­dag ved leg­ge­tid helt til Ing­rid Alex­and­ra blir kon­fir­mert. Men det ten­ker ikke folk på, de sier klart vi må ta oss en fest, men det har ikke bare vært gra­tis øl til alle i ti da­ger og DDE hver kveld, vi har latt dyr vin flom­me og flydd inn Sto­nes for å syn­ge An­gie på Bes­se­rud­tjer­net.

Du må kun­ne skil­le mel­lom bud­sjet­tet for VM som går i pluss og de in­ves­te­rin­ge­ne som er gjort i Kol­len for frem­ti­di­ge ge­ne­ra­sjo­ner av små hop­pe­re, sa tan­te som skul­le kjø­re hjem selv et­ter­på.

Hun har lest alle avis­ar­tik­le­ne om øko­no­mi­en i VM og et­ter­bruk og støt­ter jour­na­lis­te­ne og Hav­ne­lid og ski­pre­si­den­ten i at pen­ger og VM er et luk­ket sy­stem. Her skal det ikke snak­kes om and­re dyre fes­ter vi kun­ne hatt. I alle fall ikke nå som vi har det så ko­se­lig.

Jaja, sa fet­te­ren min, I know, Hol­men­koll­bak­ken er nice! Vi snak­ker eng­elsk i min fa­mi­lie når vi skal tøf­fe oss. Hol­men­koll­bak­ken har vind­skjer­mer som kvin­ne­lår, den lig­ger og spri­ker med bei­na og hop­per`n set­ter ut­for fra vul­va! Det­te ski­spor­tens Olym­pia!

Hol­men­koll­bak­ken er dark­ness, sa jeg som var blitt su­re­re i mel­lom­ti­den. De set­ter ut­for med dø­den for øye. Det er ikke vul­va hel­ler, start­hu­set vil­le mer vært liv­mor­tap­pen. Hva me­ner du, at de tar fart og set­ter ned­over skje­den? Med den slags me­ta­for­bruk er det ikke rart du ikke fin­ner K-punk­tet.

Søst­ra mi har kledd av seg et lag og sun­ket len­ger ned i so­fa­en med bare ull­stil­long­sen og hel­se­trøya og øl­flas­ka på plass. Hun my­ser ut av vin­du­et, hun er av ty­pen som li­ker å sit­te inne og pim­pe når sola skin­ner. Hun halv­veis syn­ger, halv­veis mum­ler.

Her kom­mer vin­te­ren
Her kom­mer den kal­de fine tida
Her kom­mer vin­te­ren
En­de­lig fred å få

Jeg er av ty­pen som lar meg ir­ri­te­re. Kom­mu­nen kun­ne ha fjer­net snø og is på for­tau­ene slik at vi kun­ne gå som folk, ikke ping­vi­ner. Vi had­de slup­pet å brek­ke lår­hal­sen og vi kun­ne fått gra­tis åpent nett over alt helt til Ing­rid Alex­and­ra gif­ter seg. Vi kun­ne fått Fo­to­gra­fisk Mu­se­um! El­ler, når var det vi ble eni­ge om at det er fin­kul­tu­ren som skal ha de nye hu­se­ne, kun­ne ikke Snø­het­ta bygd meg en rockekonsertsal med god akus­tikk og lim­tre­dra­ge­re og kled­ning i si­birsk lerk som el­des så fint utpå tan­gen der Munch-mu­se­et ikke kan lig­ge og øde­leg­ge sikt­lin­je­ne til riks­an­tik­va­ren?

Yeah, yeah, det har du sagt før sa fet­te­ren min, det sier du hver fa­mi­lie­mid­dag.

Ja. Men de hø­rer jo ikke på meg! Hvem var det som be­stem­te at det var ak­ku­rat VM vi skul­le ha, var det bare noen som kom med for­slag og så tenk­te de ikke på de and­re mor­som­me tin­ge­ne som fins? Hvor­for spør ikke jour­na­lis­te­ne om det? Hvor­for er de bare gla­de? Don't let me rain on your pa­ra­de, Nor­ge, tenk­te de nok.

Dette var spalteteksten min i Journalisten i dag

5 Kommentarer:

Blogger Lindkvist sa ...

Så bra, damen!

18 mars, 2011 16:43  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg orker nesten ikke tenkte på det, men det må jeg jo når du skriver det på den måten. Vi kunne fått kilometer med skoletimer for elevene mine, de som står og hopper utenfor i gangen og spør om ikke en lærer kan spandere en ekstra halvtime på dem før prøven i morgen. Vi kunne reist på teatertur til Oslo med dem, og gått på museum, noe vi nesten aldri gjør lenger pga gratisprinsippet - det er bare det at ingen ting er gratis når skolen ikke har penger.

Alt det for et idrettsstevne.

Megabra tekst. Burde ikke den trykkes i alle landets aviser, dobbelside med bilde på en lørdag?

18 mars, 2011 20:32  
Blogger fr.martinsen sa ...

Takk takk.

Den er i alle fall trykket i 3.000 ex og sendt ut til alle landets journalister, det er ikke så verst.

19 mars, 2011 08:51  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg gledes VELDIG over at du sier det så klart, måtte ALLE ta det til seg!

19 mars, 2011 23:06  
Blogger Fred sa ...

Veldig bra!

2 mrd. er mye penger og hvilke alternativer for fester hadde vi?


OL i 1994. Ski VM - 1997 i Trondheim, OL-søknader, Oslo Ski VM - 2011, søknader til Fotball-EM osv.

Noe er gratis:

Var på et litterært arrangement: Splittet Kjerne 14 på Hovseter.

Det ble en halvtime forsinket pga av kork i VM-trafikken. Og jeg som trodde idrettsarrangementer skulle hjelpe på infrastrukturen. Når ble det sist spyttet 2 mrd i kollektivtrafikken i Oslo?

Det ble til at jeg tok taxi hjem for å rekke barne-tv sammen med småen. Man har ikke tid til å vente på at t-banen skal tømmes slik at gullet skal om halsen på våre "helter".

24 mars, 2011 13:22  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden