torsdag, mars 10, 2011

Jeg var på radio i dag

Det var en overvinnelse

Først kom det en e-post der jeg ble spurt om å bli med,
så tenkte jeg på alt jeg ikke kan.

Så tok jeg en røyk
Så tenkte jeg mer på at jeg ikke er sosiolog
Så tenkte jeg på at hvis de ville hatt en sosiolog i P2-programmet sitt så ville de spurt en
Så tenkte jeg på hvem som ellers skulle tatt på seg å snakke kulturkjerringenes sak
Så tenkte jeg på om jeg kom til å få sove i natt
Jeg tenkte på at jeg passer best i skrift, ikke i snakk
Det er nok best å si nei
Jeg nevnte det for et par kolleger
Hva skal du snakke om da? sa de.
Så begynte jeg å fyre meg opp og snakket meg varm på dem om folks syn på kulturkjerringer
Så sa jeg ja
Vil jeg være en kjerring som mener men ikke vil si ja likevel?
Nei
Så tenkte jeg på Therese Johaug
Tømme hodet,
legge det på puta,
fokusere på arbeidsoppgavene,
gå fort på ski, bare et skirenn.

Så tok jeg drosje til P2:

I Kulturhuset skal det handle om storforbrukerne av kultur. De er kvinner over 40 år, de liker rødvin og hvitvin og flagrende gevanter, de fyller konsertsaler, teatre, operaen og litteraturhusene og de er alle er medlem av minst en bokklubb.

Her er lyden av det

Hvorfor spurte de meg?

Fordi det første som kom opp da de googlet var det jeg skrev om Kjerringpunkere i 2009
Siden den gang har jeg også fyrt meg opp på Tomas Espedal

20 Kommentarer:

Anonymous tonegu sa ...

Hørte deg og du var god. Det var ikke uventet!

10 mars, 2011 18:17  
Anonymous tonegu sa ...

Smiler når du sier at du er best skriftlig.
Ja, det er du sikkert.
Men, er veldig glad du tok en Johaug.

10 mars, 2011 18:21  
Anonymous Strekker sa ...

Heia, heia! Du får sagt og skrevet det.

10 mars, 2011 18:43  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg trodde liksom det skulle ta fem minutter, - og så var det jo bare det fine programmet. Nå har jeg hørt hele greia (Ofra D18).

Du har en veldig fin radiostemme (-som om jeg har hørt noen andre av stemmene dine), og den minnet meg litt om Gunnhild Lem, og det var et kompliment. Litt sånn rolig, avventende, kontrollert. Behagelig. Og så var innholdet i det du sa bra, men det visste jeg jo. Jeg leser deg jo. Og så Marie Bergmann. Åh, - jeg oppdaget til min forundring at jeg fortsatt kan hele teksten til "Brevet" utenat. Those were the days! Jeg likte også denne Martin Jahr(Var det han het?) og hans kåseri om kulturtanter kontra rockegutter. Moro!

Takk for tipset og lenken.

10 mars, 2011 19:07  
Blogger fr.martinsen sa ...

Takk alle. Jeg fikk ikke hørt på kåseriet, da var jeg på vei tilbake til jobben. Og jeg tror minst jeg må drikke opp hele vinflaska før jeg hører på lenka selv, det er noe merkelig med det å høre egen stemme når den ikke også kommer innefra kroppen.

Marie Bergman ja, jeg satte og ruga på en kommentar om at jeg hørte på Marie Bergman og Frank Zappa i samme tidsperiode, jeg håpet det skulle kunne åpne øynene på noens kulturkjerring-sneversyn.

10 mars, 2011 19:18  
Anonymous marianne. sa ...

Nå skal jeg høre på det.
Kom på at jeg så denne fine assessoaren her om dagen, den kan man jo enkelt lage selv, men altså kjøpe hvis man ikke gidder.

10 mars, 2011 20:21  
Anonymous Anonym sa ...

Hørte deg på radioen i dag, og synes både blogginnlegget som det ble referert til og du var fantastisk. Underholdene og tøff på samme tid!
Kristin

10 mars, 2011 21:47  
Anonymous ondekvinner sa ...

Dette var da herlig! Ut av komfortsonen, hurra! Dette synes jeg du skal gjøre mer av, de kloke og behagelige og morsomme stemmene er det ikke så mange av.

10 mars, 2011 22:23  
Anonymous marianne. sa ...

Får ikke til å høre mer enn halve. Men i hvert fall: mer av dette! Si ja neste gang også.

10 mars, 2011 22:56  
Anonymous idaho sa ...

Å, dette var fint! Mer på radioen!

10 mars, 2011 22:59  
Anonymous Anonym sa ...

Satan så bra! Grattis!

10 mars, 2011 23:54  
Blogger fr.martinsen sa ...

Takk! Dette var i sannhet hyggelig å våkne opp til.

11 mars, 2011 08:04  
Anonymous Hedvigsj sa ...

Så bra du på myndig, men varmt vis talte kulturkvinnenes sak i P2 igår! Fint å høre på.

Hurra for utvidelse av boksen, og at du tok hipsterne (og alle andre grupper) for deres "å-vi-er-så-spesielle" konformitet. De ligner jo på hverandre, i likhet med kulturtantene.

11 mars, 2011 10:39  
Blogger Linn sa ...

Hei Fr. Martinsen, du gjør deg ikke bare på trykk, og du kan godt si ja til å være med på radioen igjen! Vennlig hilsen Linn (leser/ lytter )

11 mars, 2011 15:05  
Anonymous Strangwe sa ...

du er så god!

11 mars, 2011 23:07  
Anonymous Strangwe sa ...

du er så god!

11 mars, 2011 23:07  
Anonymous Stranger sa ...

Du er så god!

11 mars, 2011 23:08  
Blogger fr.martinsen sa ...

Fortsatt like glad for kommentarene.
Jeg sitter og sliter og pirker på den spalteteksten som skal i Journalisten nå til fredag, den skal handle om ski-VM, don't let me rain on your parade, mangler noen ord rundt den setningen.

13 mars, 2011 17:03  
Anonymous Anonym sa ...

Hørte radioinnlegget delvis tilfeldig i bilen og synes det var veldig bra uten at jeg visste at det var du som snakket. Ble glad da jeg skjønte at det var deg og har nå hørt hele. Tenker ofte på at vi som frekventerte alskens rockekonserter,obskure teateroppsetninger,happenings og hang på barer fra vi var gamle nok ,plutselig er blitt uinteressante som publikum hos forfattere og andre utøvere som faktisk er tilnærmet jevnaldrene (menn). Plutselig er vi blitt til fjollete konsumenter når vi fortsetter med det vi i grunnen har gjort hele tiden, kanskje avbrutt av år med barnepleie. Dekk T.Espedal!
Kebbe

13 mars, 2011 21:50  
Blogger Jorunn Solli sa ...

Jeg ble så glad da jeg hørte deg på radioen for en stund siden. Fantastisk, og bra at du forsvarer kulturkvinnene balansert og med humor.
Jeg har nå skjønt hvordan man skal iscenesette seg selv for å bli aksepert. Jeg feiret kvinnedagen med å gå med et fargerikt smykke fra Gambia. Jeg har også omsider blogget om Menn som hater kvinner. Kvinner er kvinner best :-)
http://bolgelengde.blogspot.com/2011/04/menn-som-hater-kvinnet.html

04 april, 2011 10:05  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden