mandag, mars 07, 2011

På harrytur med toll

Jeg har vært på utflukt i dag, på biltur til Strømstad med besøk på Systembolaget og godtebutikken, lunsjbuffet på Laholmen og på Nordby og handlet lammesteik og entrecoter og sånn, ikke fordi det var billig, mest fordi det er hyggelig å handle i stor butikk for en gangs skyld.

Turens mål var Systembolaget for å kjøpe Sierra Nevada pale ale, det ølet som smaker best for tiden. Selv om man ikke kjøper vin eller sprit kan man bare ta med 5 liter øl tollfritt, det er pussig.

Før ferden mot ølet oppdaget jeg noe annet pussig. Det tok lang tid før jeg kom på at jeg jo kunne bestille mer øl og fortolle det. Det gjør man jo ikke, liksom. Først lurte jeg på å smugle det, men jeg er ikke en smugler. Jeg begynte å tenke på hvor ingrodd det er i oss at vi tar med hele kvoten, men aldri så mye at vi fortoller. Tøys, tenkte jeg og bestilte mine 4 lovlige kasser øl og regnet ut hva det ville koste og det var greit, ingen upris.

Men fordi summen er delt i to: det man betale på Systembolaget og det man senere skal betale i tollen og fordi det er liten tradisjon for å fortolle ekstra øl, eller vin eller sprit, så kjentes det som om jeg skulle gi bort ekstra penger på en helt annen måte enn den skatten jeg betaler med stor velvilje.

Jeg fikk reaksjoner fra kolleger, jeg var en pyse og en tøysekopp, fortolle ølet sitt, makan. Kunne jeg ikke heller te meg som et ordentlig kvinnfolk og legge ekstra flasker under et teppe.

Men jeg fortollet. Vi kjørte inn på tollstasjonen med 4 kasser hver og surret litt rundt de store trailerne før vi fant vår inngang, vi var den eneste privatbilen på den store plassen. Og det var ikke det at jeg hadde ventet at tollerne skulle rope hurra for lovlydigheten, men det var ørlite tungvint å få gjort det og det virket ikke som det var den selvfølgen det kunne være.

Kunne man ikke betalt tollen på Systembolaget? Kunne ikke alle flasker hatt en egen fortollingspris i parantes, slik at folk kunne se at summen ikke er så høy, slik at terskelen ble lav for å kjøpe de flaskene man ville kjøpe.

Eller kunne det ikke sittet en toller i en bod inntil veien, så kunne man sagt: 4 kasser øl og dratt kortet uten å beveget seg ut av bilen, ikke på grunn av skrittene det ellers tar, men for å gjøre det alminnelig ved det lettvinte?

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Nemlig, - det er ikke bare på grunn av prisen. Vi som bor en drøy halvtime unna Sverige handler der rett og slett forrdi det er kultur for å gjøre det her hos oss. Vi har dratt på sånne turer siden vi var barn. Hadde det blitt dyrere enn i Norge, ville vi fortsatt gjort det, selv om vi selvfølgelig ville kjøpt mindre. Vi får varer i Sverige som vi ikke får her hjemme, og vi liker å gå i butikker med et helt annet vareutvalg. Det gir litt sånn feriefølelse.

Om vi drar ofte?

Nei, da, - sånn hver tredje måned.

08 mars, 2011 21:14  
Blogger Suzy Dahl sa ...

Jeg vil også bo en halvtime unna Sverige.

09 mars, 2011 16:22  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden