lørdag, mars 12, 2011

Kona til Knausgård

Hun har et navn selv også, Linda Boström, men radiodokumentaren hennes om egen psykisk sykdom hører også til i Knausgårds roman der vi leser at hun arbeider med den. Han snakker i dokumentaren, moren hennes som vi kjenner fra Min Kamp er med, venninnen, journalen. Dokumentaren er interessant i seg selv, uavhengig av romanuniverset.

Det var litt tilfeldig at jeg oppdaget den, så her er den til deg:
Jag skulle kunne vara USAs president

Å høre den minner meg om en annen tid, da jeg selv var pårørende i en slik situasjon: Gleden ved innleggelsen den første gangen, den ennå naive troen på at alt skulle kunne fikses på et sykehus, hvordan hun ringer og ringer til alle, minnet om at noen av disse alle senere ikke fikk til å forstå at det var sykdommen som snakket i telefonen, morens sorg, alt som kastes om før man blir vant til det og får kunnskap om det: Den første sjokkerende oppdagelsen om at vi ikke snakker i helt samme verden.

Dagbladartikkelen penser inn på handlingen i dokumentaren.

2 Kommentarer:

Anonymous tb sa ...

Hørte helt tilfeldig den dokumentaren i bilen nå i helga.. Det var sterkt.

15 mars, 2011 09:22  
Blogger Janicke sa ...

Enig - dette var streke saker. Lot meg faktisk berolige av Karl Ove på slutten - han fremsto som stoisk og rolig, trygg. Ikke helt sånn jeg har lest han i MK1-5.

26 mars, 2011 09:25  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden