tirsdag, oktober 13, 2009

taubane


(klikk på bildene for å gjøre dem større)
Ok, det kommer til å komme noen straighte turtips i bloggen.

I dag, utsikt

Det er mange fine utsiktspunkter i New York,
fra ferga (gratis med metrokort) ut til Staten Island ser man f.eks nedtuppen av Manhattan på en fin måte, og også frihetsstatuen.

Jeg var også oppe i Empire State Buidling her om dagen, men det var for å være grei. Jeg kan godt se at det er fin utsikt for den som ikke har høydeskrekk og som kjenner gulvet bevege seg under fotsålene, men også for dere andre: Det var dritlang kø, 2 timer tenker jeg,
ta med en hemmelig vinsekk og stol.

Men denne her, taubanen mellom Roosevelt Island og Manhattan
er den jeg har likt best. Høydeskrekken hvilte seg merkelig nok og heldigvis.


Du ser taubaneopphenget til venstre for brua.


Og her er den smale fjorden mellom Roosvelt Island og Manhattan, den vi kjører over. Du finner banen på 2nd Ave/60th Street.


Og så sitter man der og kan se sånt som dette, langt nedover 2nd Avenue eller som under, innover i byen. Fint.


Noen av T-banene kjører også over fjorden,
Q-ern f.eks, fin å se ut av.

Forresten, holdt på å glemme:


Taket på Metropolitan Museum.
Ta heisen opp, sitt og kikk utover.

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Fine bilder og interessant og se.
Takk for det.
Virker som du utforsker byen. Ta bilder av der du bor også.

mamma

13 oktober, 2009 23:43  
Blogger Suzy Dahl sa ...

Dette er så fint, takk og takk.

16 oktober, 2009 06:32  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hei mamma, nå skal jeg snart ta noen bilder av der jeg bor.

Hei Suzy Dahl, med på utsiktsrekka kommer antakelig takterrassen på New Museum, den er bare åpen i helgene, skal se om jeg får tatt en tur denne helga (men det er meldt regn tilogmed mandag).

16 oktober, 2009 16:06  
Blogger fr.martinsen sa ...

For både taubanen og ferga anbefaler jeg ikke å stoppe, bare å dra rett tilbake igjen. Ferga har en liten kø, taubanen har ikke.

Siden Empire State Building har jeg prøvd Rockefeller Centre også. Der var jeg mer begeistret for utsikten, og køen var mindre, men man var tvunget til å se tre reklamefilmer/historiske filmer om herr Rockefeller. Gjorde meg sur, men det er muligens. muligens. bedre enn å stå i kø uten reklame.

11 desember, 2011 11:36  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden