torsdag, oktober 15, 2009

Brisen i Brooklyn,

alene på Manhattan,

lost in the city?

Jeg vil jo gjerne tro om meg selv at jeg fikser det å være alene i storbyen helt supert, men det stemmer ikke.

Jeg kjøpte ikke de fine aprikosene i løs vekt i dag fordi jeg ikke husker hva vektgreia heter her og fordi jeg må snakke med noen for å finne det ut og det er slitsomt. Jeg tenkte på å ta meg et glass vin først slik at jeg kunne kjøpe aprikoser etterpå, men det var ikke noe vin i nærheten og jeg tok meg sammen og gikk på Duane Reade for å kjøpe myggmiddel og kløkrem, ordene for klø og mygg var gått vekk midlertidig og jeg måtte si det insektet som flyr og spiser blodet, sånn er det å være ny et sted, små ting er ukjente og anstrengende og livet består av mange små ting.

Det er mye hyggeligere å være to da, ikke alene.
Da kan man si: Skal vi gjøre sånn eller sånn, hva syns du?

Men jeg er alene, det er helt tydelig

Alene er vi til syvende og sist alle, det er sånt man kan tenke på mens man (jeg) trasker i gatene.


Akkurat nå gikk hotellbestillingen til i morgen natt inn. Jeg snakket til uroen: Det verste som kan skje er jo bare at jeg ikke får det billige hotellet med god beliggenhet, men må slepe bagasjen noen kvartaler til et dyrt hotell. Det fins større utfordringer i verden jeg burde skamme meg dessuten har jeg penger på kortet.

Hjemme cruiser jeg rundt

Selv om jeg beveger meg i denne byen og koser meg og klarer meg så cruiser jeg ikke.

Det er så mange koder jeg ikke forstår

Bare det å få seg ei kjøttpåleggbrødskive på Katz`s Delicatessen i dag var et kodekaos: Jaha, denne lappen jeg fikk i hånda av vakta i det jeg kom inn døra hva skal jeg med den? Aha, der skal de senere skrive hva brødskiva koster. Jaha, man stiller seg i en av køene til en av mennene bak den lange disken som lager brødskivene, forte seg, jaha det står en eske med penger der best å putte en dollar oppi, han legger en liten kjøtbit foran meg, akkurat han mener jeg skal spise på den mens jeg venter. Hvor skal jeg sette meg, ikke der ser det ut som for der er det visst bare for de med kelner, hvordan får man kelner, jeg er glad jeg ikke har kelner. Her kan jeg sitte, maten var god, men nå må jeg gå og da må jeg betale, nå kan jeg begynne å grue meg til det. Det står en sum her, skal de putte skatt på den det skal de sikkert hvor mye var nå det igjen og skulle jeg ikke doble skatten i tips, håper jeg klarer å regne det ut mens jeg står i køen. Jeg håper ikke det er meg alle i køen må vente på. Der står det skilt om at hvis man mister lappen sin så må man betale 50 dollar så strengt så surt tenk hvis jeg mister lappen men herregud ta det med ro du står jo her med lappen i hånda hvor galt kan det gå.


Jeg forstår at jeg ikke forstår kodene og at det å ikke forstå dem gjør en angripelig. Det er vanskeligere for meg å bedømme situasjoner her, dette mørket, denne gata, disse folkene, hva slags blikk skal jeg ta på meg. Hvis vi var to ville jeg kanskje spankulere, slentre, sose, det gjør jeg ikke nå når det skumrer.

Hva da Brisen i Brooklyn?

Det er anstrengende nok å være edru i Brooklyn. Det går an å forveksle Fulton T-banestopp på Manhattan med det i Brooklyn og Nassau Street med Nassau Avenue, men det må man ikke gjøre.
Den blå linje 4 går ikke i dag, rykk tilbake og ta rød 2 eller 3, det var det de sa på høytaleren i sted som jeg ikke forsto, akkurat.
Jeg er ved forholdsvist godt mot.

12 Kommentarer:

Blogger Martine Votvik sa ...

Uff, jeg blir jo litt fortapt selv av å lese om dette :)

Men det høres jo kjempespennede ut å være i New York. Jeg har også lyst til å dra dit.

btw, er det bare meg eller er det litt i overkant mye kjøttpåleg på den brødskiva?

15 oktober, 2009 02:23  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det er det kjøttpålegget som er tingen, brødet er tilbehør. Det smakte kjempegodt.

15 oktober, 2009 02:26  
Anonymous Anonym sa ...

Du kan henge med meg når som helst! I'm all yours.

I.

15 oktober, 2009 04:10  
Anonymous Anonym sa ...

Haha, jeg slet også på Katz med å forstå opplegget. Først med lappene vi fikk i hånda, hvor vi skulle bestille maten etc. Ganske brysk mann som skar opp kjøtt og dynget på, jeg usikker. Og hvor får man drikke? Et annet sted, en annen kø. Så satte vi også ved feil bord, jada. Men det ordnet seg tilslutt, og det ble pastrami-sandwich også på meg. (Orket bare halve.) Men det er morsomt å ha vært der!

Anne

15 oktober, 2009 10:58  
Blogger mdmlund sa ...

Det er merkelig at man kan føle seg som verdensmester i mange situasjoner og så plutselig bitteliten i en kø. Men sånn er det. Veldig deilig å se at jeg ikke er alene om det!

15 oktober, 2009 11:00  
Blogger Hanne sa ...

Her har du et Margaret Skjelbred-dikt til å holde deg med selskap:

DET ER ALEINE DU ER

Det er aleine du er.
Du kan stå om du sjælver i knærna.
Om du skulle snuble og detta
kan det være ei styrke å vetta:
Du snubla i egne bein,
det var ingen du snubla på tærna.
Det er aleine du er.

Det er aleine du er.
Du skal huse det hele tia;
om livet går mot eller med deg,
om folk er snudd fra eller te deg.
Og mistær´u fotfeste litt
kan du kikke helt nederst på sia
jeg har ei fotnote der*.






----------------
* Det er aleine du er.

15 oktober, 2009 13:14  
Blogger fr.martinsen sa ...

Så fine kommentarer å våkne til,

Hei I, en vakker dag henger vi. I dag skal jeg f.eks prøve å gå på MoMa på skatefilm, hvis ikke satser jeg på premieren på Wild Things.

Hei Anne, da jeg hadde satt meg ved bordet kom jeg på at jeg hadde glemt noe å drikke, men det orket jeg ikke gjøre noe med, altfor anstrengende. Etterhvert oppdaget jeg at det var et sted man kunne gå selv og hente seg vannglass. Men pastrami og vann var godt det. Morsomt å ha vært der. Det smakte såpass godt at jeg kanskje våger meg inn igjen.

Hei mdmlund, du er ikke alene. Gjetter vi er mange. Det henger ikke alltid sammen hvor vanskelig oppgaven er heller.

Hei Hanne, takk for høvelig dikt, jeg hadde ikke lest det før.

15 oktober, 2009 15:43  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg tenkte da jeg satt der på Katz at hit burde jeg gå igjen. Fordi nå kan jeg kodene, vet hva jeg skal med lappen, hvor jeg kan sette meg uten å bli flyttet på, hva og hvordan bestille og forøvrig manøvrere elegant på alle vis. Det får bli neste gang, men du kan unne deg følelsen !
Anne

15 oktober, 2009 20:37  
Anonymous Ondekvinner sa ...

Haha, nei, alene om dette er man ikke. Så deilig det er ut å være en sånn uanstrengt person som seiler avgårde uten en tanke på at man forsinker køen. Jeg fikk nesten nervesammenbrudd av å bare lese det her. Men du kommer jo til å bli bedre på det. Det kaster av seg, det arbeidet du gjør!

15 oktober, 2009 21:08  
Anonymous Anonym sa ...

Huff, eg syns no mest synd i deg. Samtidig veit eg at du greie brasene bare ved og ta det litt med ro. Det er selsagt snarere sagt enn gjort når det meste av usikkerhet trenger på.
Samtidig som det nok er slike ubehagelige situasjoner en vokser på om det kan være en trøst.

mamma

15 oktober, 2009 23:18  
Blogger fr.martinsen sa ...

makes me stronger

16 oktober, 2009 01:23  
Blogger Unknown sa ...

Den brødskiva gjorde meg skikkelig sulten. Det er altfor lenge siden jeg var i New York, kjenner jeg på meg, etter å ha lest posten din.

19 oktober, 2009 10:43  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden