onsdag, februar 27, 2008

Jenter med dukkestemmer

Siv Jensen la ned stemmen for en måned siden. Jeg hørte henne på nyhetene og tenkte nå har Siv Jensen lagt ned stemmen.
Hun har vært hos en konsulent og han har bedt henne justere seg ned slik at hun kan bli tatt mer alvorlig. Det har konsulenten rett i.

Jeg hører unge jenters stemmer. Noen av dem har sukker og honning og dukke på stemmen og de legger hodet på skakke og jeg må konsentrere meg for å beholde voksenfilteret på dem.

Hvis foreldrene i tillegg glemmer å lære dem kj-lyden fordi de har feiltolket språkforskernes budkap, det med at den utryddes er om mange år, kanskje, så skjønner jeg at de er arbeideklasseunger og jeg er kulturet til å ikke ta dem alvorlig, men jeg anstrenger meg. Arbeideklassedukkejenter sliter, middelklassedukkejenter også.

Så kan man si at vi i samfunnet vårt snart må bli klar for å ta i mot kvinners naturlig stemmeleie og likevel tillegge den som snakker vekt. Det er sant. Det må vi, og det skal vi.

I mellomtiden trenger jentene å bestemme seg for hvilken lei de vil manøvrere seg i. Vil de bli tatt alvorlig eller vil de legge seg opp mot et kjønnsbilde som sier småjente, baby, søt og nusselig, fordi det er en seksuelt formålstjenlig vei å gå?

Så har vi søstrene Armand som kontrast. De har dype dype stemmer som sier røyk og whisky og når de ler så er vi sikker på at de har vært ute en vinternatt og de er vulgære på en raffinert måte.
Selv om de altså antakelig bare har arvet noen stemmebånd.

7 Kommentarer:

Blogger pindia pampistiko pampibanon sa ...

En mannlig venn av meg sa en gang at han ble så irritert av små damer som brukte små barnslige stemmer for å fitte seg fram...

Jeg blir irritert på damer som snakker veldig lavt og sakte for å fange tilhøreren - jeg blir irritert på menn som bruker det virkemiddelet også, men de er det ikke så mange. Og siden jeg er dårlig oppdratt overkjører jeg og avbryter i stedet for å vente høflig.

Og jeg tenker at noen burde tilby de damene et snakk-høyt-og-tydelig-uten-alt-for-mange-forbehold -kurs...

27 februar, 2008 20:08  
Blogger fr.martinsen sa ...

Fitte seg frem, det var et uttrykk jeg kommer til å få bruk for..

Snakke lavt og sakte, gjenta siste setning, ja det fins jaggu mange virkemidler.

Men forbeholdene, de er jeg glad i selv.

27 februar, 2008 20:17  
Blogger .. sa ...

"I mellomtiden trenger jentene å bestemme seg for hvilken lei de vil manøvrere seg i."

Ehm. "Bestemme seg"?? Nei. Dersom jeg går inn for dyp stemme, høres det like autentisk ut som alle som prøver å si "Ho, ho, ho - er det noen snille barn her?" med julenissestemme. Not working.

Men jeg blander ikke skyss og kyss, da:-D

27 februar, 2008 20:41  
Blogger pindia pampistiko pampibanon sa ...

Det litt morsomme (tragiske da jeg jobba som norsklærer) var at blandinga av skj- og kj- går begge veier, også skriftlig. Jeg har vært på tur med jenter som må kifte til badetøy, og som skjefter på de som er seine, som har skjede rundt halsen, og som mener at det nedentil er kjede... Og mange syntes at jeg burde bruke kjønn når jeg retta oppgavene deres...

Ellers er jeg også glad i forbehold, og regelen om å unngå for mange forbehold gjelder selvfølgelig damene som snakker lavt og sakte ;-)

28 februar, 2008 00:29  
Blogger frikke sa ...

Når jeg er veldig forkjølet og hes, later jeg som om jeg er en av Armand-søstrene. Synes de har flotte, bærende stemmer :)

28 februar, 2008 10:00  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja, det har de. Armandsøstrene har fine stemmer.

28 februar, 2008 10:57  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg hadde en sommerjobb et sted hvor mennesker lo av Laffen og fortalte historier fra Coctails vitsesider i røykepausen. En dag ble jeg bekymret da jeg hørte en en liten lyslugget jente gråte fra en krok, da jeg kikket rundt hjørnet så jeg ingen som gråt, men en jente som snakket i telefonen. Hun pep når hun pratet, jeg hørte pip pip pip. Det er slik dukkestemmer høres ut når en i utgangspunktet har veldig lys stemme.

28 februar, 2008 13:16  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden