onsdag, februar 20, 2008

Seksualitet og mellomrom

Jeg tar for knappe notater noen ganger, det er helt åpenbart.
Jeg var på Litteraturhuset på torsdag og skrev:

at kultur ikke bare er som merceblomst
seksualitet i alt
biologisering homo rase mus design w tenker høyt
fin sex gravlund rom
forskjeller - kv - m vilje til å tolke inn kvalitet
verdighet

Alt dette var ord som fikk plass på en vinmonopolkvittering, og da jeg skrev de notatene var jeg fortsatt klin edru. Jeg må faen meg huske å ha en notatblokk i veska, kan det være så vanskelig? I dag begynner by:larm og jeg har en ting å huske på, notatblokk i veska.



Men det jeg tenkte på mens jeg satt der og fikk presentert Wencke Mûhleisen og Christel Sverres bok Meningen med Sex lenke var dette med at seksualitet er i alt.

Eller at seksualitet er i forskjeller. Og at vi kanskje er knipske på å erkjenne hvilke forskjeller som trigger seksualitet.
Som i at forskjellen på kjønn ikke er den eneste forskjellen seksualitet kan bruke som en ramme, det fins kulturelle hierarkier, alder, etnisitet, mer subtile ulikheter.

Eller at fordi vi legger sånn vekt på kjønnsforskjell i kulturen vår så blir den også et premiss for seksualitet mellom likekjønnede.
Nå husker jeg det med merceblomsten, det var at kultur er så gjennomgripende, det er ikke bare som den symbolpynten foran på mercedesen, kulturen er selve motoren i oss.

Jeg tenkte på at selve det jeg ikke skjønner ved det andre mennesket, forskjellen i måten å uttrykke seg på, ulike vurderinger, prioriteringer, ligger der og lurer bak seksualiteten.
Det har jeg ikke tenkt på før.

Jeg vet ikke om dette gir noen mening for andre,
det er uklart for meg også.

Og hvis seksualitet er i alt, er det seksualitet kanskje i de mellomrommene der jeg kjenner musikkglede, en visuell glede ved en bestemt farge. Hvor går skillet egentlig mellom en seksuell fornemmelse og den taktile begeistringen ved noe som ikke er glatt?



Her er Lisa Lie og Stina Kajaso fra Sons of Liberty.
De forsøker å vise øvelsen å falle ned på en penis og samtidig ha øyenkontakt slik at visst blir det skõnt.

Det med gravlunden var forresten at hvor sex foregår ikke er uten betydning for oss, det er åpenbart, vi har fortellinger om kjøkkenbenker. Men det viser seg at i Finland fins det et nytt rom tatt i bruk: gravlunden.

Litteraturhusets side om bokpresentasjonen 1
Litteraturhusets side om bokpresentasjonen 2

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Sex er grensesnitt?
Der forskjelligheter møtes?

21 februar, 2008 23:31  
Blogger fr.martinsen sa ...

Kanskje det? Det snittet mellom de to mengdesirklene? Jeg hadde det som het "moderne matematikk" så seint at begrepene er litt løse.

22 februar, 2008 01:12  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden