lørdag, februar 09, 2008

Beate Grimsrud, mest meg

Dette er ren navleloblogging, knappest forkledd som en kulturnyhet om Beate Grimsrud. Navlelokritikerne glemmer det sterke behovet man kan få for å dele noe. Og da er det godt å ha en blogg.

Hvordan skulle det ellers gå?

Jeg kunne kommet til å gå bort til en på trikkestoppet og fortelle uten noen foranledning at jeg kjenner den delen av meg som styres av begjær. Den som vil ha mer, den som er grenseløs og vil gjøre alt en gang til. Fornuften og kontrollen hjelper meg, men det er ikke den som gjør at jeg vil lenger inn i musikken, enda lengre inn.

Dette vet ikke verkstedet som reparerer min egen datamaskin og ikke blir ferdig, at dette kan bli konsekvensen.

At jeg kan komme til å bli gale-Anna

De siste dagene har jeg hatt en overraskende lyst på boller, det er sikkert fastelavn-reklamene som har virket på meg. Jeg har ikke bakt boller på flere år. Jeg har kjøpt meg en bolle på 7-11 på vei hjem, men i dag satte jeg en bitteliten bolledeig med rosiner i.

Mens jeg holdt på med det hørte jeg en reklame på P2 og kom på at jeg hadde lovet å komme til Litteraturhuset i dag på P2s lytterpris-utdeling. En P2-venninne hadde ikke lov til å si meg hvem som vant, "men du kommer til å like det". Og det var sant, for det var Beate Grimsrud som fikk prisen.



For meg er klassisk musikk kjedelig. Men når jeg likevel må høre på det bruker jeg tiden til å tenke på noe annet. Og i dag tenkte jeg på hva slags musikk jeg heller ville valgt til å spille for Beate Grimsrud. Det måtte vel være noen med en skeiv tone syns jeg, som vimser bortover i sangen på en bra måte, tar små avstikkere.

Baksiden av bildet hun fikk (et trykk), en mikrofon, Beate Grimrud og Marta Norheim.

Det er alltid grafiske trykk de får, trykk og klassisk musikk.
Jeg ville gitt henne et fotografi av forestillingen som inspirerte henne til å begynne å skrive på boka. Hvis hun ikke har det fra før.

Jeg lurer på om de spør dem som skal få pris hva de vil ha, eller om Beate Grimsrud har veggene fulle av grafiske trykk i gullramme hjemme, hun har jo fått mange priser etter hvert.

Hverken Martha Norheim eller Beate Grimsrud fikk til å fortelle hva det grimsrudske består av, men det kommer frem i Nils-Øivind Haagensen intervju om "Søvnens lekkasje".

P2s artikkel om prisutdelingen. Her kan du høre hva som skjedde.

Hvorfor oppdaterer ikke Cappelen wikisiden til Beate Grimsrud?

Mens jeg sto der på Litteraturhuset begynte jeg å kikke på Siri Hustvedt "Med bind for øynene" i pocket. Den har jeg ikke lest!

Den er billig, den kjøper jeg

Så tok det ene det andre og jeg løftet opp "En bønn for eros" av samme forfatter. Det er en bok som er helt ny og dyrere og jeg hadde tenkt å være fornuftig og låne den på biblioteket akkurat idet jeg skal ut på flytur snart, spare på pengene og spare på boka til selve flyturen. Det er jo kjempelurt og veldig fornuftig. Du skjønner jo hva som skjedde. Jeg kjente et begjær faktisk. Jeg vet det høres overdrevet ut men jeg gjorde det og så lot jeg fornuften fare.

Hvordan henger det med begjær sammen med litteraturprisen?
Slett ikke. Men bollene er i alle fall lunkne nå og myke etter all hevinga mens jeg var på Litteraturhuset.

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Karakteren som Peter Stormare spiller i Fargo heter Geir Grimsrud
hehe.. heh?

10 februar, 2008 19:20  
Blogger fr.martinsen sa ...

..heh? Tja vet ikke jeg.

10 februar, 2008 19:27  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden