onsdag, januar 02, 2008

It`s complicated

Facebook (w) har tatt vekk muligheten til å fortelle hvordan man står i kontakt med menneskene på vennelista si. Det skjedde sikkert da de endret lay-outen på lista for en ukes tid siden, men jeg la ikke merke til det før i dag.

Jeg likte denne måten å fortelle om sosiale bånd på,
eller definere et bekjentskap,
eller leke med genren,
evt. nettopp la være å fortelle hvilken relasjon jeg har til en person.


Som alle genre lot denne seg også kna og vende på.

Du kunne bestemme nivå selv

Jeg syntes det var fint å lese at noen møtte hverandre over et ostesmørbrød på 80-tallet eller å se at noen definerer hverandre som extended family som en gest eller unge som leker seg med at de dated men så ble det complicated når egentlig er helt vanlige barndomsvenner.

Jeg lurer på hvorfor facebook endret dette

Det lurer jeg virkelig på. For min egen del syns jeg det er synd at det ser ut til å bli færre muligheter til å leke med tekst på facebook og flere og flere juletremuligheter.

Men nå går jeg jo i min egen felle og disser noe jeg nesten ikke har testet selv. Det må jeg ikke, nei nei. Det er jo jeg som skal le av de som raljerer over facebook og viser frem kaffe-latte-angsten sin uten å forstå hva de sier til meg samtidig.

Vi har fortsatt wallen, og jeg er antakelig i marked for et nytt sosialt nettverk, noe mellom underskog og facebook et sted.

Mens jeg googlet og søkte for å finne ut hva som er blitt skrevet om denne siste endringen kom jeg over historien om da it`s complicated kom inn i facebook-språket.


Friendster var et sosialt nettverk som hadde denne muligheten for definisjon ved siden av forhold og single. Facebook adopterte ideen, poenget var å gi folk muligheten til å uttrykke seg på den måten de syntes var passende.

Men da sa Friendster Nei! Det var vi som sa det først. Og så la de til et trademark symbol på denne måten.



Men som Sarah Dopp skriver,

- then the Internet laughed and ignored Dead-Friendster, because even though Dead-Friendster wanted to be important again,
you just can’t trademark a complication.

13 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Neida. Du kan expande detaljene i vennelisten din ved å trykke på det lille vindusikonet. Så trykker du edit og der kan du definere. :)

02 januar, 2008 17:58  
Blogger Galithralia sa ...

=O?? Har de fjernet den? Jeg likte det hehe hadde mange sånne its complicated venner :D. er treg til å oppdage slike ting....godt å vite at jeg ikke er den eneste som er sent ute med å få med seg dette :D

02 januar, 2008 18:02  
Blogger fr.martinsen sa ...

Aha Anja, nå ser jeg det.
Hm.

02 januar, 2008 18:03  
Blogger fr.martinsen sa ...

Men kan jeg fiksere layouten slik at den blir stående med alle bildene store og definisjonene til alle på? Altså ikke bare kikke på en om gangen?

02 januar, 2008 18:11  
Blogger Sif sa ...

Jeg har googlet en del for å finne ting som er skevet om Facebook til en oppgave jeg skulle skrive, men jeg har funnet fortvilende lite..?

Hjelp? :D

02 januar, 2008 18:18  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg har vel stort sett lest avisartikler tror jeg. Hva handler oppgaven om mer nøyaktig?

02 januar, 2008 18:41  
Blogger fr.martinsen sa ...

Og takk til Undre for teknisk hjelp til det nederste bildet...

02 januar, 2008 18:51  
Blogger Frøken Makeløs sa ...

Dette har irritert meg også. Ikke fordi relasjonsinfoen var spesielt nyttig på noen måte - men hei, det er det jo temmelig lite av det man finner på FB som er uansett. Har også sett at det går an å forstørre et og et bilde for å få frem detaljene, men det gidder man jo ikke gjøre med vennelistene til folk.

02 januar, 2008 21:56  
Blogger fr.martinsen sa ...

Nei nettopp, man vil scanne over bare som regel.

02 januar, 2008 22:20  
Blogger Sif sa ...

Det er en lingvistikkoppgave om hvordan språket vi bruker på internet ligger et sted mellom skrift og tale :)

09 januar, 2008 13:55  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det høres veldig interessant ut, legg ut lenke når du er ferdig?

Jeg er ikke så god på artikler om tema, kommer ikke på noen i farta, men her har jeg funnet litt interessant: http://nrkbeta.no/

Ellers kan du jo google opp i1277 som kommenterer her innimellom og driver med slikt på Universitetet i Bergen.

09 januar, 2008 18:02  
Blogger Sif sa ...

Takk for tips :)

09 januar, 2008 19:52  
Blogger fr.martinsen sa ...

temaet, skulle det være.
egne skrivefeil ergrer meg.

09 januar, 2008 19:57  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden