tirsdag, januar 01, 2008

7-farget brokade fra Damaskus

Det fikk jeg til jul. Det høres ut som en gave man får hvis man bor i en roman, men det var en kjødelig gave fra kusina mi.
Hun reiser rundt i verden og kom med søte kaker og dadler og altså brokade fra Damaskus.


Det er bare 3 maskiner igjen i Syria som lager brokaden på den gamle måten. De som selger det er bekymret for at håndverket skal dø ut, de holder på å bli utkonkurrert av masseproduserte stoffer.

Det er et utrydningstruet stoff mao

Det er så slitesterkt at det brukes mest til møbelstoff,
men jeg tror jeg skal få meg et skjørt eller noe sånt.

Ellers? Jeg ryddet jula ut i dag, det gjorde seg.

6 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Wow! Det var et virkelig nydelig tøy! :D

Jeg vil jammen meg ha kusiner som drar til Damaskus og kjøper slikt til meg jeg også!

Godt nytt år, Fr. Martinsen!

02 januar, 2008 15:16  
Anonymous Anonym sa ...

Hmmm... Jeg heter visst "Undreverset" når jeg logger på med OpenID.

02 januar, 2008 15:17  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja, sånne kusiner er bra å ha, og ikke bare av brokadeårsaker.

Godt nytt år til deg også.

Jeg skjønner ikke språket ditt, hva betyr det at du logger på med OpenID? Og hva ventet du å hete i stedet for undreverset når du kommenterte?

02 januar, 2008 15:48  
Blogger Undre sa ...

Open er dette:

http://openid.net/

Google/Blogger har gjort det sånn at når man f.eks. er logget inn på WordPress.com så kan man logge inn i kommentarfeltene til Blogger via den ideniteten. *blablabla* Det er OpenID som nå lar meg lenke direkte til min blogg under nicket i stedet for å måtte gå omvegen om Blogger-profilen, MEN da blir jeg visst hetende Undreverset og ikke Undre.

Jeg ønsker meg mye rart for 2008, men det dukker neppe opp en sånn kusine som du har. ;)

02 januar, 2008 17:37  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg har alltid lurt på om folk som rydder ut jula 1. januar gjør det av ideologiske årsaker eller bare fordi det er det mest praktiske. I fjor lå jeg på sykehus i jula, og da jeg våknet 1. januar klokken åtte, hadde sykehuset allerede ryddet ut jula. Det syntes jeg var brutalt. Det er akkurat som å komme ut etter en overveldende film på kino: Jeg vil at det skal være en overgangsperiode som kan føre meg skånsomt inn i hverdagen igjen. Trettendedag er en grei dag å begynne å vurdere å rydde ut på, synes jeg.

Men så julepynter jeg ikke før lille julaften heller. Det har kanskje noe med saken å gjøre.

04 januar, 2008 21:04  
Blogger fr.martinsen sa ...

Nei det var ikke av ideologiske årsaker, jeg hadde lyst bare. Jeg pleier å ha jula lengre, før pleide jeg også å vente til 13. dag.

Senere har jeg tatt det litt etter hvert som jeg har følt for det.

Og jeg pynter heller ikke før lillejulaften, om kvelden.

04 januar, 2008 21:50  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden