torsdag, desember 27, 2007

Romjul og en haug bøker

Jeg dro med meg så mange poser med bøker fra jobb da jeg tok juleferie at jeg måtte ta drosje hjem med dem. Dette er en dårlig forklart spøk fordi jeg tar drosje hele tiden i alle fall siden jeg ikke har bil. Du finner en skjør logikk i den setningen hvis du vil.

Oppdraget til kollegene mine var å låne meg bøker i lettlestserien for voksne. Ikke for smart, men ikke teit heller, alt på norsk, ikke fryktelig tette pocket med små bokstaver.

Jeg har lest to Håkan Nesser. I Carambole som Elisabeth Bjørnson har oversatt leste jeg denne dialogen:

- Knulleren er der inne.
- Hva? sa Reinhart.
- Der. Den jævelen. Der inne i huset.

I Deadline som Rune Timberlid har skrevet leste jeg denne setningen:
Men ho kunne ikkje matche Vaira som kvinne.

Mens Åke Edwardson skriver interessante setninger hele tiden:

Winter hadde krøpet inn i lekestuen og lagt seg på luftmadrassen. (..) Kanskje var det gammel luft i madrassen. Kanskje noe var blitt igjen i de harde hjørnene. Kanskje han lå på luft fra barndommen.

Jeg har ligget på madrassen min i nesten hele dag.
Jeg sliter med de samme problemene som Tour de Ski-gjengen vår gjør. Jeg ble pustet på i et juleselskap.

6 Kommentarer:

Blogger Flopsy sa ...

Timberlid er en lokal skikkelse i mitt distrikt. Men likevel har jeg ikke latt meg lokke til å lese bøkene hans. Var den noe tess?

29 desember, 2007 19:45  
Blogger fr.martinsen sa ...

Neei det spørs hvordan man ser det. Den var det jeg pleier å kalle ok, helt grei. Ikke noe jeg syns man bør tenke på å prioritere å bruke tid på. Det kan jo være gøy å lese om et miljø man kjenner men.

Nå var jeg akkurat ute og kjøpte Taxi for B.A. Beckstrøm..

29 desember, 2007 19:55  
Blogger Flopsy sa ...

Ja, det kan være interessant å lese om et kjent miljø. Men litt rart også, og de gangene jeg har gjort det merker jeg at jeg har litt lett for å henge meg opp i detaljene. Det er noen ulemper med å lese den slags bøker også. Og Timberlid har jeg altså hoppet over.

Beckstrøm ja, den har fått veldig mye skryt ser jeg. Mange av bokbloggerne likte den godt. Kunne godt tenkt meg å lest den selv, kommer det en omtale?

01 januar, 2008 19:33  
Blogger fr.martinsen sa ...

nja, jeg tror ikke det blir noe omtale, men det var bloggomtalene som fikk meg til å få lyst til å lese den.

01 januar, 2008 21:07  
Blogger Flopsy sa ...

Den har fått mye skryt rundtomkring ja. Rart at ikke flere forsøker å pushe bøker på bokbloggerne.

02 januar, 2008 22:32  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det er vel jamt over mange fler lesere å få i en avisomtale enn hos vanlige norske bloggere tenker jeg.

03 januar, 2008 01:25  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden