torsdag, desember 20, 2007

Å kunne gå over et gulv

Jeg husker godt da jeg flyttet til Oslo for mange år siden.
Jeg følte meg usikker på hele verden. Grand Cafe var det fineste stedet jeg kunne forestille meg og jeg ønsket meg å være en sånn person som kunne gå over gulvet på Grand Cafe uten å være brydd.

Jeg så at folk rundt meg visste hva de skulle si til fremmede,
de visste hva som var hvitvinsglass og de kunne gå over gulv.

Nå er det ikke måte på hva jeg kan, jeg er bare redd for de ordentlige tingene og jeg kan stå alene i en folkemengde med et glass i hånda og se helt naturlig ut. Tror jeg i alle fall.

Jeg husker at jeg engstet meg for om jeg visste hva det er meningen man skal ha på seg på Nationaltheatret. Etterhvert skjønte jeg at ingenting er feil. På Nationaltheatret kan man pynte seg eller la være. Men sånt er ikke så godt å vite og det er jo et staselig hus.

Det høres ut som en god ide av mange grunner når Dramaten i Stockholm skal ta inn rock på scenen også.
Nå er Rufus Wainwright bekreftet for konserter 5. og 6. april som den første på Dramatens store scene.

Staffan Valdemar Holm syns Wainwrights teatrale stil passer godt,

- Vi har velat ta hit artister och grupper som skulle kunna arbeta på ett intressant sätt i det rummet. Man vill känna att det finns en teatralitet kring det som skulle kunna var häftigt på scenen,
sier han til Dagens Nyheter.


Han ønsker seg Coco ­Rosie også,
han bruker duoens musikk i Hamlet som har premiere 15. mars.

- Jag har talat med dem sedan i våras, problemet är att få in konserten i deras schema, säger han.

Det ville jeg likt å se, jeg kom meg jo ikke på konsertene i Oslo,
og med teater i tillegg, det tror jeg at jeg ville likt.


"Staffan Valdemar Holm ser rockspelningarna som ett sätt att bryta mot invanda rutiner och skapa nya oväntade sammanhang på Dramaten. Sin egen största rockupplevelse hade han när Iggy Pop spelade på Det Nye Teater i Köpenhamn."

Så det hadde vært noe Nathionalteatret? Turboneger på hovedscenen? Jeg har faktisk sett Andrej Nebb med motorsag og oljefat på Nationaltheatret, det kom jeg på nå. Men det var i lagerrommet på T-bane-siden av teatret. Tøft det også.

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

..skulle ønske noen ville gi ut de gamle Holy Toy skivene på CD ...

21 desember, 2007 09:35  
Blogger fr.martinsen sa ...

Men det skulle vel ikke være en umulighet?

21 desember, 2007 13:40  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden