søndag, desember 09, 2007

Lettere å blogge enn å brodere

Jeg har et bittelite halvferdig engelsk broderi liggende i skuffen.
Jeg syns engelsk broderi er veldig fint. Jeg planla å brodere en brikke sånn at jeg får sømmen inn i fingrene og så ville jeg brodere noe svært, en pute til senga som kan gå i arv i generasjoner etter meg.

Men så gjorde jeg noe feil og selv om mamma har tatt opp det som gikk galt slik at det egentlig bare er å fortsette så mista jeg tråden.

Da er det lettere å blogge.
Man sier det man skal ha sagt selv om det bare er litt om gangen. Jeg klarer ikke helt å overføre tankegangen til den lille brikken, jeg kunne jo bare tatt det sting for sting på den også.

Rupert Murdoch gjør det ikke for å være snill

Men nå kjøper han i alle fall Wall Street Journal og åpner nettutgaven. Til Dagens Næringsliv sier han at han bytter ut en million betalende nettbrukere med ti millioner gratislesere.

Hvis nå bare Morgenbladet kunne gi seg med hengelåsene sine og Klassekampen begynne å legge ut flere nettsaker, jeg fortsetter å mase, på det og på at Tronsmo skal flytte inn i Halléngården.

Snøhetta utvider i USA

De skal bl.a bygge Danspace Project i Brooklyn.

Det interessante var at de amerikanske anstatte syns det er eksotisk med "norsk" snøhettakultur. "Det handler blant annet om kollektive lønnsforhandlinger og 40 timers uke. Ganske eksotisk for mange amerikanere, og særlig på Manhattan der alt handler om å fikse to parallelle jobber og arbeide doble skift for å finansiere livsstilen."

- Amerikanerne syns det er rart til å begynne med, men de ser verdien av det etterhvert, sier landskapsarkitekt Knut Bjørgum til Dagens Næringsliv. Jovisst, jeg har lest flere aviser i helga, men det var bare i DN det sto noe for meg.

Men mest interessant

Det var det Dagens Næringsliv skrev om kreativitet. Øyvind Martinsen forsker på kreativitet og har funnet ut at folk som ikke er så kreative, som er mer regelbundet og analytiske blir mer kreative når de blir sterkt motivert, mens de som er naturlig eksperimenterende og nyhetssøkende blir mindre kreative når de møter noen som prøver å motivere dem.

- Analytisk anlagte kan bli mer kreative av å se en morsom film,
det blir ikke de som i utgangspunktet er kreativt anlagt.
De blir mer analytiske.

La de kreative få sulle litt for seg selv

Øyvind Martinsen mener at de som er naturlig kreative bør få jobbe i fred når de skal være kreative, de bør ikke påvirkes og mases på.

Det er flere teorier for hvorfor motivasjon virker anderledes på de kreative. Det kan være at hjernen er ulikt organisert.

- Mange bedrifter har et inntrykk av at kreativitet er en vare de kan kjøpe. Da er det viktig at de er kjent med tilleggseffektene som følger med kreative mennesker. De vil ikke alltid gjøre som de blir bedt om, og de kan virke sære.

Sånn, det var min avis-lesedag.

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Rart med så mange som "forsker" og mener ting om kreativet, også er de så opphenge på det som skjer inn ei hodene, hos/i de geniale og av og til ganske sære, kreative hjernene, og så glemmer de at så utrolig mye kreativitet blir til mellom hoder, det er mellom hodene at kunnskap blir formet og krativitet blomstrer. "Samskapt kunnskap" snakker noen om, samskapt kreativitet er like viktig. Kunnskap og kreativitet er relasjonelle størrelser, som blir til og vokser og utvikler seg når samspille mellom hodene er godt; å legge til rette for kreativitet vil da handle om å lage gode areaner for dynamisk samspill??

Geniene er overvurdert?!

11 desember, 2007 15:04  
Blogger fr.martinsen sa ...

Men tolket du han her sånn da?

Jeg merker i alle fall at det er ulike ting som får meg til å tenke nytt, og at det fungerer anderledes enn det kursfolk tror, for meg.

Det letteste for meg er nok å være i en ganske fri situasjon, enten alene eller med folk jeg kjenner og snakker godt med, og så får jeg en stimuli, enten ved noe noen sier eller ved at jeg ser noe, leser noe, hører noe.

Og det kan godt være noe litt på siden av det vi snakket om, så eller hørte.

F.eks

Her er det jo mye å si.

Men sånn sett kan jeg sitte på kurs og få en tanke om noe helt annet, dvs. tanken fortsetter fra et utgangspunkt videre i en annen lei enn det som var tenkt.

Hvis dette var forståelig..

Men jeg kan også innrømme at jeg var ute for noen teknikker nylig som virket for meg.

11 desember, 2007 17:32  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden