lørdag, desember 01, 2007

En skikkelig eksotisk opplevelse

Jeg har en stor unge, det har jeg fortalt om.
Hun er au-pair i Frankrike.

Dette blir helt privat

De som bare er ute etter personlige ting må visst gå et annet sted i dag. I morres fikk jeg sms med takk for første pakke i adventskalenderen, første pakke var marsipanpølser
og familien hennes visste ikke hva marsipan var.

Hva, virkelig ikke?

Nei, ikke heller da hun fortalte at det heter det samme i Tyskland, om Lübeck-marsipan, en gjennomgang av oppskriften.
Nei, det ringte ingen bjelle.

Så i dag er det en familie i en liten landsby sør i Frankrike som får norske marsipanpølsebiter til dessert og har en skikkelig eksotisk opplevelse.

De syns nok det er like forbausende at vi ikke har kubber, en slags kake som er formet som en trestokk som er i alle butikkvinduene før jul. Alt dette gir meg anledning til å gjenta mitt favorittspørsmål, hvorfor etterisolerer de ikke husene sine med glava i England, hvorfor kom ikke pizzaen til Norge før på 70-tallet og hvorfor har de ikke dyne alle steder der det er kaldt?

Jeg har også fått adventskalender,
den ser sånn ut, pakket inn i fransk avispapir.

Det var en pakke fransk tyggis i første pakke.
Tyggisen er pakket i to lag, helt anderledes stablet enn norsk tyggis, konsistensen er anderledes også.

5 Kommentarer:

Blogger Flopsy sa ...

Hvorfor de ikke etterisolerer husene i England, vet jeg ikke. Men jeg har hørt en veldig god forklaring på hvorfor de har rørene på utsiden av husene.

Utvendige rør er jo ikke spesielt lurt sånn egentlig, for det skal ikke så mye til før vannet fryser når det mangler isolasjon.

Men det gjør jo ingenting vet du, for siden rørene ligger utenpå husene, så er det så lett å reparere dem når de sprekker :-D

Ah, logikk er gøy!

01 desember, 2007 23:28  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det er da noe. Da jeg var i Frankrike for litt siden nå sist syntes jeg synd på alle som ikke har trehus. Det lukter vondt i så mange murhus, hva er den lukten igjen, mugg? Og gulvene er kalde.

01 desember, 2007 23:57  
Blogger Flopsy sa ...

Tipper lukta kommer av fukt og mugg ja. Den slags setter seg vel lettere i mur enn i tre?

02 desember, 2007 02:00  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja det er fukt den lukta og sikkert mugg. Men det lukter liksom ikke vanlig mugg heller, mer noe råttent. Det lukter som i kjellere, men kjeller lukter bedre.

Trehusene våre lufter vel fukt bedre ut. Dermed burde det være fler muggalergikere i murhuslandene..

02 desember, 2007 02:12  
Blogger fr.martinsen sa ...

Er det lov å åpne adventsgaven for 2. desember nå siden vi har vippet 24.00 for lenge siden?

Eller er regelen sånn at man må ha sovet lenge i mellomtiden, ikke bare tatt en lur sånn at døgnet har rotet seg til?

02 desember, 2007 02:15  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden