torsdag, januar 04, 2007

Vi vil ha Tronsmo her

Her på Grünerløkka. Før i dag ble jeg minnet om en post jeg har tenkt lenge på å skrive. Det var Eirik Newth som spør om noen blir med på å få Tronsmo til Grünerløkka.

Jeg vil

I tillegg til en dagdrøm om at jeg skulle ha bokhandel selv sammen med min lykkelige storfamilie så har jeg lenge hatt en idè om at Tronsmo skulle flytte seg hit, til Grünerløkka. Jeg har e-postet dem om det. De vil ikke. De vil være i "bokstrøket" sammen med Norli og Tanum.


Ikke bare det, men jeg har drømt om at Tronsmo skal ligge i den flotteste hjørnegården på Grünerløkka: Hallèngården.

Det var for mørkt i kveld til å vise hvor fin gården er.


Jeg er opptatt av opplevelsen jeg har på bokbutikk. Jeg vil bla i og se på og kjøpe noe annet enn det jeg hadde tenkt på. Jeg vil bli fristet. Jeg vil finne noe jeg ikke visste fantes.

Men da trenger jeg tid

Og for å ha lyst til å bruke tid vil jeg ha god stol og kaffe.
Og stemning.


Og da mener jeg ikke en sånn som dette, fotografert på Norli i dag.
Jeg mener en lenestol, sånn som Starbuckskafeene har, djupe lenestoler. Og noen fler andre, ulike, en av hvert slag, sånn at man kan slappe av. Ikke sitte på pinne.

De to bokbutikkene vi har her på Grünerløkka fra før gjør nok så godt de kan men de er små bursdagsgavebutikker,
de har ikke egentlig bøker.

Vi trenger en stor butikk med mange bøker.
Jeg kan ikke skjønne annet enn at Tronsmos utvidede utvalg ville passe godt i dette strøket.

En gammel post om to bokbutikker i London, med så fine kafèer.


Og mens jeg mimrer om hyggelige bokbutikker.
Her er Mål og Mening i Reykjavik i sommer.


Det som var litt søtt var at de ikke reklamerte for at de hadde trådløst nett. For de hadde det egentlig ikke, det var nabohotellets nett som smittet inn til bokbutikkkafèen.


Så satt vi der da, og kosa oss.
For gratis trådløst nett må den perfekte bokhandel ha.


Og ja, jeg gir meg ikke. I tillegg til bøker, blader, dype stoler, god kaffe, saftige kaker, gratis trådløst nett, så er det fint hvis den har svære blomsterbuketter.

15 Kommentarer:

Blogger Elisabeth sa ...

Jeg er så sjalu at hele dataen gløder her.

04 januar, 2007 20:39  
Blogger fr.martinsen sa ...

På hva?!
Tronsmo vil jo ikke hit..

04 januar, 2007 20:56  
Blogger Elisabeth sa ...

Men jeg vil dit! :P

04 januar, 2007 20:57  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hvert øyeblikk tjener du egne penger og bestemmer selv hvilke bokbutikker du vil dra på ferie til.
Det blir bra!

Husk på det, at man kan dra på bokbutikkferie, ikke bare fotballkamp-ferie eller kjøpe-klær-ferie eller spiseferie eller solferie.

Og dere andre, mangler vi ikke en god bokbutikk? Her?

04 januar, 2007 21:57  
Anonymous Anonym sa ...

Ligg unna Tronsmo! ;o)

Den ligger i perfekt avstand til jobben min og jeg elsker å tusle innom og bruke mer penger enn jeg har der.

05 januar, 2007 12:00  
Blogger fr.martinsen sa ...

Filial da.

Det kan vi vel få.

05 januar, 2007 13:38  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg vil ikke dit. Jeg trives godt her i Trøndelag jeg...

Og nei, jeg har ingen bokhandel :)

05 januar, 2007 14:39  
Blogger Unknown sa ...

Jeg vil at Tronsmo skal flytte til Lisboa.

05 januar, 2007 15:59  
Blogger VamPus sa ...

Jeg trenger ikke Tronsmo, men her ville jeg sannelig tatt til ordet for et skikkelig privat (det er jo meg) bibliotek der Deichmanske ligger på Løkka - med godstoler, internett, kaffebar og masse, masse bøker. Kan ikke skjønne at ikke Tanum, Norli eller Ark kan gjøre dette!

05 januar, 2007 17:28  
Blogger fr.martinsen sa ...

Børge, Tronsmo fins ikke heller.

Eh, amatør.

05 januar, 2007 17:36  
Blogger fr.martinsen sa ...

Men en liberal Vampus lar andre ønske seg Tronsmo...

Jeg vil la Deichman være offentlig, men skjønner heller ikke at ikke særlig Tanum og Norli som er så svære også kan gjøre dette.

05 januar, 2007 17:42  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg vil ha, jeg vil ha, jeg vil ha! I det daglige ligger Tronsmo for langt vest for meg så det krever eksepdisjoner, og den slags blir det for lite av. Forøvrig kan jeg fortelle at jeg i mange år har drømt om å starte bokcafe av den arten du beskriver. Hm...kan vi ikke få noen rikinger til å sponse Tronsmos filial på Grünerløkka? De sponser jo fotball.

06 januar, 2007 12:07  
Blogger fr.martinsen sa ...

Og billedkunst.

Sveaas, kanskje. Hans sponser jo Blikk og Tronsmo har jo mye skeiv litteratur.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det skulle være godt næringsgrunnlag her.

06 januar, 2007 13:17  
Anonymous Anonym sa ...

Ok,
dere kan få en filial ;o)

08 januar, 2007 12:33  
Blogger fr.martinsen sa ...

Godt Delirium, enten du nå er rik sponsor eller Tronsmoeier.

For sikkerhets skyld har jeg sendt en lenke til Tronsmo.

Det ordner seg da, tror dere ikke?
Jeg mener, nå som vi sier fra..

08 januar, 2007 22:31  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden