søndag, desember 02, 2007

Økt tilstedeværelse

Er det ikke det vi alltid er på jakt etter. Når vi ruser oss, er det ikke det som er saken etter to glass, en økt tilstedeværelse som får oss til å se, og være helt på plass, eller i sex, i nye forelskelser,
verden blir så sterk en stund, i kjærlighet.

I går i VG kommenterte Sivert Høyem det at han hadde en konsert allerede dagen etter Robert Burås begravelse,

- Jeg hadde et fantastisk publikum. Plutselig betydde alt så utrolig mye mer, det var en tilstedeværelse der som jeg ikke hadde hatt på mange år. Det var som å stå på scenen igjen for aller første gang, og det er jo akkurat det alt går ut på; å kunne forsvinne inn i musikken.

Noen ganger blir følelsen ekstrem. Ofte lar den seg hente opp med vilje, som når jeg lar meg kjøpe blomster, bare hvis jeg ikke glemmer å se på dem, lukte på dem. Jeg glemmer ikke det.

Jeg kunne gå over Olaf Ryes plass og kjenne det, helt uten noen grunn, bare fordi det var Olaf Ryes plass og jeg var på den og lyset falt og det var mennesker.

3 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Der var det plutselig, det som mangler, tomheten.. Den opplevelsen du snakker, den hadde jeg nesten glemt. Er jeg ikke til stede i livet mitt lenger? Egentlig?

03 desember, 2007 14:03  
Anonymous Anonym sa ...

Det der var i grunnen en veldig personlig og privat kommentar, på grensen av det pinlige.

03 desember, 2007 14:20  
Blogger fr.martinsen sa ...

neida, vi leser deg med riktige briller. i øyeblikk kan man vel være der?

03 desember, 2007 15:47  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden