onsdag, desember 12, 2007

Siden jeg ikke bor på et tettsted

I går hørte jeg noen som leste dikt men så ble det kjedelig så da gikk vi selv om ølen bare var halvdrukket, det kaller jeg kontinentalt.

Jeg foreslår fornyelse av pensum på diktleseskolen.
Må de legge så mye trykk på enkelte ord, må de dra ut vokaler,
er vi ikke ferdige med patos? Nei.

En diktmann ble introdusert med at han bor i Bergen,
men har bodd i Stavanger. Den tradisjonen har de hentet fra lett men kjedelig konversasjon. Hvor kommer du fra? Er vi ikke ferdig med den replikken?

Hvis de hadde hentet tradisjonen sin fra avisen kunne de sagt, Diktmann (28). Hvis Diktmann hadde vært kvinne kunne de sagt, en kvinnelig diktmann.

Fordi jeg aldri kjeder meg selv om det er kjedelig tenkte jeg på at i fremtiden bytter avisen sikkert ut (28) med en url, slik:

Diktmann (http://tekst.fix.no/arkiv/hvalen.txt)

En fin ting med å bo i by og ikke på et tettsted er at det stadig fins nye ting å oppdage. Jeg traff en gammel venn i går, men jeg møtte også en ny, og så gikk vi fra ølene våre til en klubb som det var umulig å forstå var en klubb og ikke bare et forfallent hus når vi ser det fra utsiden. Det som blir presentert som hemmelig blir spennende. Jeg glemte å ta bilde av utsiden, sånn så det ut på do.



Fordi dette er min blogg og ikke journalistikk kommer det viktigste til slutt. I dag så jeg Jon Fosse.

Jon Fosse bruker hårspenne

Dette er helt sant og det var en stor overraskelse.
Han hadde en Kaci-aktig sølvspenne i bakhodet. Det var nok for å holde det totalt bolleklippete håret strøket bakover.

Skjønner dere hva jeg mener?
Han har ikke pannelugg, så håret som kunne vært pannelugg har han strøket bakover. Men han var antakelig plaget med at det håret ble slengende rundt, og så fant han på det med hårspennen.

Jeg har aldri sett noe liknende og jeg skulle ønske jeg kunne gått bort til Jon Fosse og bedt om å få fotografere bakhodet hans.
Men noe slikt er ikke mulig for meg.

2 Kommentarer:

Blogger Mads sa ...

Eg har aldri møtt Fosse, men merkar at eg får ei underleg interesse for det etter den siste biten der.

12 desember, 2007 21:04  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja.
Den klypa bryter alle regler.
Den er en jente-klype, han er en tweedaktig mann.

12 desember, 2007 21:08  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden