torsdag, desember 28, 2006

Å lese i bloglines

Det gjør meg glad å se at noen av dere har meg i bloglinesen eller kinjaen sin, evt. i noe annet som jeg ikke vet om ennå.

Men det er to ting med det

I det siste har jeg eksperimentert litt og det tar noen ganger to timer, noen ganger nesten et døgn før ting blir oppdatert på disse stedene, og da forsvinner jo litt av nåfølelsen.

Og noen ganger sitter jeg selv og raser gjennom den lange lista mi av gammeldagse favoritter, og blir så glad når jeg ser at Jernbanespor har lagt ut ny tekst,
eller at Drikk vaksine har lagt inn nytt bilde øverst på sida,
(jeg leser nemlig ikke denne bloggen, jeg ser på bildet).

Hvis jeg hadde hatt bloglines ville jeg sikkert brukt det som reserve.
Har jeg det ikke travelt nok? Er jeg nå-gal over alle grenser?
Hva gjør dere? Hvilket system er kjappest?

En test på någalheten min, jeg prøvde å live-blogge på julaften,
rett før middag.


En annen sak, det er en fordel for mange at det er hvit bakgrunn, lettere å lese. Men visuelt sett, med bildene, syns jeg det blir sinnsykt mye finere med svart bakgrunn, og jeg sitter også og mekker lenge før linjene faller slik de skal.

Så i alle fall. Hvis dere ser noe i bloglines som jeg har postet og dere liker (en lang en med bilder f.eks) så kan det jo være ide og sjekke originalen her. Men alt dette visste dere kanskje fra før.

10 Kommentarer:

Blogger Marte sa ...

Jeg bruker bloglines hyppig, spesielt hvis det har gått en stund/dager mellom lesing av blogger - er det genialt å få alt på et brett - så kan man klikke seg videre til orginalen. (Da har det strengt tatt lite å si hvor mange timer det tar før bloglines oppdaterer seg)
Og feks Postsecret hadde jeg aldri huska å sjekke hver uke uten bloglines:)

...og uten bloglines hadde jeg ikke fått med meg live-bloggingen din på julaften;)

(Oj. Høres nesten som jeg jobber for bloglines så mye som jeg skryter av den her..Det funker for meg, er vel det jeg prøver å si)

28 desember, 2006 21:12  
Blogger fr.martinsen sa ...

Men da kan det jo tenkes at en side er oppdatert men du får ikke vite det før neste gang du åpner bloglines.

Og hadde ikke du lagt inn kommentar her så ville ikke jeg sett Postsecret i det hele tatt!

28 desember, 2006 23:17  
Blogger Undre sa ...

Jeg er slem pike og har stilt inn feeden min slik at den bare slipper ut de første avsnittene. På den måten så må folk besøke meg om de vil lese resten.

*mwahaha*

Bloglines er vel litt kjappere enn Kinja?

28 desember, 2006 23:39  
Blogger fr.martinsen sa ...

Aha, visste ikke at det går an.
Det er kanskje irriterende for noen.

Har ikke testet nok til å vite raskheten på kinja kontra bloglines, kanskje andre vet.

28 desember, 2006 23:42  
Blogger Undre sa ...

Jo'a, det går an i Wordpress. Hvordan det står til i Bloggersystemet vet jeg ikke lenger.

Jeg synes at Kinjaen min er litt tregere enn Bloglineskontoen min, har brukt begge en stund nå.

29 desember, 2006 00:26  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hvorfor bruker du begge? Hvordan er de ulike?

29 desember, 2006 00:35  
Blogger Marte sa ...

Postsecret er et must! Elsker den siden:)

...dessuten har jeg bloglines notifier nede i hjørnet ved verktøyinja, så får beskjed når noen jeg abonnerer på har oppdatert. (Men selvfølgelig ikke alltid jeg sjekker alt med en gang..:)

31 desember, 2006 13:19  
Blogger Undre sa ...

Først oppretta jeg en Bloglines-konto, men den falt ikke i smak. En dag oppdaget jeg at noen leste meg gjennom Kinja, og sjekket det ut, og fant ut at det var en fin løsning. Men så eksploderte liksom antallet blogger jeg ville følge med på, og da var plutselig Bloglines en god ide å bruke igjen.

Men jeg bruker begge fordi på Bloglines forsvinner jo oppdateringen med mindre man klikker at man vil ha den liggende, mens på Kinja blir den stående til sida er fylt. Dermed er Kinja god og bruke om jeg har kommentartråder jeg vil følge med på, fordi jeg kan linke meg dit gjennom notisen i Kinja.

*phew*

Skjønner?

01 januar, 2007 13:35  
Blogger fr.martinsen sa ...

Nesten.

Markerer Kinjaen at det er kommet nye kommentarer? Eller hvorfor er det mer lettvint å følge kommentarer via Kinja?

Jeg pleier bare legge en side jeg følger kommentarer på på favoritter, det ligger alltid en 3-4 stykker nederst, så sletter jeg etterhvert de jeg er ferdig med.

Det funker fint det i grunn, men er åpen for nye løsninger.

Kanskje særlig på det å få beskjed når en blogg har fått ny post.

01 januar, 2007 13:49  
Blogger Undre sa ...

Åh, sånn sett. Nei, den gir ikke beskjed om nye kommentarer. (Det finnes feeder for dette, gjør det ikke?)

Det er bare det at jeg enkelt og greit finner igjen bloggposten jeg følger uten å måtte gjøre noe som helst liksom (eller fjerne den). ;)

Ellers er det slik at om du har Wordpress-konto kan du følge kommentarer du har lagt igjen innen Wordpress i Dashboardet ditt, noe som faktisk er meget smart. :D

(Ok, nå har jeg sagt så mye pent om Wordpress i det siste at jeg snart bør få betalt. ;) )

01 januar, 2007 19:36  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden