tirsdag, januar 02, 2007

Leonard Cohen i kveld

På NRK1 klokka 22.30.

Jeg har gjort jobben for deg, jeg har sett gjennom hele YouTube, hoppet over alle amatørversjonene av Hallelujah (så mange)
og alle Wainwrightsøskenversjoner og sjekket konsertopptak og origialvideoer. Jeg valgte Antonys cover, fra filmen.

If it be your will

Ellers, her er to gamle saker jeg har skrevet om Cohen.

Da jeg var i Dublin på konsert.

Leonard Cohen og meg.

Og nå fyrer jeg opp en flaske rød vin og siterer litt fra den siste norskoversettelsen, boka "Lengselens bok".

"Dette er en vanskelig bok, også på engelsk, hvis den blir tatt for seriøst. Kan jeg foreslå at du hopper over de delene du ikke liker?
...
Skjønne tapere ble skrevet utendørs, på et bord plassert blant klippesteiner, gress og tusenfryd, bak huset mitt på Hydra, en øy i Egeerhavet. Jeg bodde der for mange år siden. Det var en stekende het sommer. Jeg dekket aldri til hodet. Det du har i hendene er mer et slags solstikk en en bok.

Kjære Leser, venligst tilgi meg hvis jeg har kastet bort tiden din."

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden