onsdag, januar 03, 2007

Å være åpen

Noen legger stor vekt på åpenhet om navnet sitt i bloggverdenen, jeg syns hver gjør som den vil. I et annet forum skrev jeg dette i går, som svar på spørsmålet.

Hvorfor vil du ikke bruke fullt navn?

"Det er bare min egen følelse av frihet. Jeg ser at folk i diskusjoner som dette ofte argumenterer med konkrete og voldsomme ting,
som å ikke få en jobb, som å bli seksuelt trakassert.

For meg gjør psevdonymet at jeg tillater meg å skrive ting på nett som jeg har lyst til å uttrykke til noen samtidig som jeg ikke vil søke en så voldsom oppmerksomhet om dem under fullt navn,
noe som passer å si ett sted, passer ikke nødvendigvis et annet.

Det er ikke det at jeg ikke står for det jeg skriver, men jeg ville ikke skrevet de samme tingene hvis en gammel klassekamerat når som helst kunne googlet opp alle tankene mine uten videre,
ting jeg likevel kunne fortalt samme klassekamerat hvis vi satt og snakket sammen.

Man kan vel forestille seg at man kan skrive noe ett sted som man likevel ikke ville sendt til lokalavisa hjemme?

Eller, det er deilig å kunne gå over Olaf Ryes plass uten å ha følelsen av at en fremmed som ikke jeg vet hvem er vet mye om meg fra et bilde på en profil. Jeg ser at mange ikke har veldig gjenkjennelige bilder på profilen, det er vel det samme. Følelsen av å ikke bli sett på samme måte hele tiden.

Et annet eksempel er at i en annen nettverden jeg er i er det invitasjoner til felles øldrikking. Men jeg har ikke lyst, det er f.eks deilig å kunne bli lest uten at det henger for mange assosiasjoner på fra utseendet."

Og kan jeg tilføye nå, alder, jobb, osv.

Jeg har tenkt lenge at jeg skulle skrive om dette

Så jeg fortsetter her.Den formelle identiteten min forteller mye mindre om meg enn de tingene jeg tilsammen har fortalt dere i bloggen min. Vi vet ikke hvor jeg jobber, men mye om hva jeg liker.

Jeg har alltid følt ubehag ved avisene forsøk på å nagle noen inn i et veldig trangt rom. Før pleide jeg å tenke at hvis jeg endte opp på forsiden av Dagbladet i en krimsak så ble det som:

Fr.Martinsen (23) enslig mor på Oppsal

Det var nok min id akkurat da.

I nesten all argumentasjon mot psevdonymer så snakker man om argumentasjon, at man vil forhindre at noen går for langt i argumentasjon og skjuler seg bak psevdonym.

Jeg er opptatt av noen helt annet

Åpenhet. Jeg er opptatt av at jeg kan bidra til åpenhet om ting jeg tenker, de tingene som jeg ikke syns man pleier å være så åpen om. Det tror jeg kan være nyttig.

For meg er det altså følelsen

Følelsen av å ha en frihet. Og den illusjonen er viktig for meg.
For at akkurat jeg skal kunne si de tingene jeg vil.

12 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Nå måtte jeg bare si: Men kom da! Allikevel. Tror ikke man nødvendigvis blir demystifisert eller over-assosiert av å møtes? Hm. Men jeg skjønner jo hva du mener. Hadde vært hyggelig, da :)

03 januar, 2007 22:35  
Blogger Guri sa ...

Eg er veldig eining fr.martinsen. Det er svært mange ting eg føler eg ikkje kan skriva på bloggen min avdi eg veit at den ikkje er anonym. Ting eg nok ville ha skrive om eg var anonym.

For sjølv om det ikkje på nokon måte er "outrageous" ting er det ikkje sikkert at eg vil onklar og tanter, xlærarar og kusiner på ti skal lesa det.

Av og til er ting private på ein slik måte at ein berre kan fortelja det til ukjende...

03 januar, 2007 22:58  
Blogger fr.martinsen sa ...

Til Drusilla: Du har sikkert rett i at man ikke nødvendigvis blir demystifisert av å møtes, det er nok mer min egen følelse, jeg syns det er deilig å være så avskåret, hvis jeg kan si det sånn.

Til Guri: Du kan lage deg en parallell blogg under psevdonym..

03 januar, 2007 23:12  
Anonymous Anonym sa ...

Enig med deg, Fr. Martinsen. Jeg liker også anonymiteten!

03 januar, 2007 23:21  
Anonymous Anonym sa ...

Det hender jeg angrer på at jeg ikke begynte med et pseudonym, og det dukker opp en del bloggposter i hodet som ikke kommer på trykk, nettopp av den grunn. Jeg skjønner hva du mener.

03 januar, 2007 23:40  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det dukker forsåvidt opp noen bloggposter i hodet som jeg er i tvil om, selv med psevdonym.

03 januar, 2007 23:48  
Anonymous Anonym sa ...

Det har eg jo ;) Det er berre det at iom at eg alt har ein blogg, og eg inbillar meg at stilen er gjenkjenneleg, må eg skriva veldig annleis andre plassar for ikkje å risikera å verta "oppdaga". Om du skjønar..

04 januar, 2007 10:28  
Blogger fr.martinsen sa ...

Stil er fort gjenkjennelig ja, jeg ble mer oppmerksom på hvilke kjennetegn jeg selv har etter å ha lest dette.

04 januar, 2007 11:00  
Blogger Guri sa ...

Haha.
Eg er så treig at eg aldri får med meg kven som har ein fiktiv blogg (men det treng jo ikkje vera fiktivt fordet om det er annarleis) før det har gått kjempelang tid :)

04 januar, 2007 22:47  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ikke jeg heller.

04 januar, 2007 22:52  
Blogger VamPus sa ...

Siden jeg har "litt" erfaring med å gå fra anonym til fullt navn, så er jeg enig i at det er en forskjell. Jeg mener at det viktigste er å være tro mot sitt "nick" og at så lenge man bruker dette i alle kommentarer man gir ellers, så er det greit å være anonym. Men anonym trolling har jeg ikke sansen for.

Man står friere til å skrive hva man vil under pseudonym. Dette brukes jo også blant journalister og forfattere. For min del er jeg såpass utenfor mainstream og har en politisk broket fortid, så jeg lander nok ikke noen direktør jobb uansett og folk som har møtt meg mener nok at jeg er passe sprø. Så da kan de jo like gjerne få det i fullt monn :-)

05 januar, 2007 17:25  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hvordan syns du det påvirket din egen skriving da?

Jeg syns jeg oppfattet at selve det å få MANGE "fremmedlesere" uavhengig av psevdonym var det som fikk deg til å skrive mindre personlig?

05 januar, 2007 17:46  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden