torsdag, februar 23, 2006

En kunstgjødseltag til Marion

Jeg måtte le høyt her jeg sitter syk og alene da Marion sendte meg dette via bloggrevyen nå nettopp.

Og her er min foreløpige hilsen tilbake.
Jeg har prøvd meg med kunstgjødseltagging de siste par årene. Ikke i stor utstrekning, dette var min første.

Hvis du ser et grissent gressområde kan du gjødsle i bokstaver. Der du har gjødslet blir gresset høyere og grønnere i løpet av to uker.

Dette lærte jeg av onklene mine som tagget årstallet kunstgjødsla kom til bygda over et svært jorde. Det kunne man se som et grønt skjær hvis man rodde ut på fjorden i tiår etter.

11 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Dette er fantastisk! Noe å prøve til våren. Nå har mor og far riktignok bortforpaktet det meste av dyrket mark, men en plen skal jeg klare å kunstgjødseltagge.

Moro!

23 februar, 2006 22:40  
Blogger fr.martinsen sa ...

Dessuten har vegvesenet så mange skrinne vegkanter som roper på næring.

23 februar, 2006 23:07  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg har bare ett spørsmål: Hvor får man egentlig kjøpt kunstgjødsel?

24 februar, 2006 19:52  
Blogger fr.martinsen sa ...

På hagesenter.

24 februar, 2006 19:53  
Blogger saccarina sa ...

Eller på Felleskjøpet. Jeg skulle prøve dette om det ikke var for at jeg må klippe plenen selv. Det kunne vært stilig.

24 februar, 2006 20:50  
Blogger fr.martinsen sa ...

Men det kan du da! Du kan først gjødsle, så klipper du det ned to uker etter selv.

Eller så kan du strø på et offentlig område.

24 februar, 2006 21:19  
Blogger Bottom Buzzer sa ...

Genialt! Kanskje bønder kan skaffe seg ekstrainntekter ved å selge plass til reklame på jordene sine?

25 februar, 2006 13:06  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg lo godt da jeg leste dette, og i går kveld da jeg var ute med et par venninner fortalte jeg dem om Kunstgjødsel-tagging. De syntes det var en fantastisk idé, og vi fniste oss gjennom resten av kvelden med tanke på hvilke gressplener vi skulle tagge til våren.... Det er lov å være rampete selv om man har fylt førti!!

25 februar, 2006 13:45  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det var hyggelig å høre Kirsti, at det ga inspirasjon til kvelden.

Gjødsel kan brukes til så mye, politisk og tøys, og man kan jo også spesialsy tagginger til en enkeltperson, enten det er gjødsel eller lebestift som er redskapet, jeg syns det er en frigjørende tanke innimellom, hvis det er noen man gjerne skulle gitt juling.

bottom buzzer, jeg tror du har glemt hvordan det gikk med denne bonden.

Og hvem sier at ikke også gress har følelser? For ikke å snakke om massehysteriet som kan oppstå på et helt jorde.

26 februar, 2006 15:57  
Anonymous Anonym sa ...

Hva med plen vital (alger)?
Gruman

03 mars, 2006 13:16  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja men jeg har faktisk gjort et sammenlikningsforsøk mellom algegjødsel og kunstgjødsel, og begge typene virket likt på utseende til gresset i forhold til gress som ikke var gjødslet.

Det ble like høyt og like mørkegrønt.

Men algene var jo dritdyre.

03 mars, 2006 21:19  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden