mandag, februar 27, 2012

Lars Mytting: Hel ved, oh well

"Hel ved" heter boka og hel ved er folk det er tak i, folk med integritet, ryggrad. Folk som ikke vingler, folk som ikke er noen pingler men som sager veden sin sjøl, kan man forestille seg.

Men faen hvor sur jeg ble

Og det skal godt gjøres, så glad som jeg er i ved.

For det er meg som sleper med kirsebærtrestokker fra naboen og sager dem opp, det er meg som plukker med meg en pinne eller fire og legger i veska på vei hjem fra jobb - for opptenningsved. Det er meg som sent på kvelden når jeg har drukket opp og er ferdig med å se inn i peisen og grave i glørne, holde ilden ved like, ser på stabelen min med tilfredshet før jeg går og legger meg.

Det har gått sport i å dra nedfallsstokk hjem fra elva og parken og å holde meg med egen ved høsten og vinteren og våren gjennom. Jeg planla å sende bilde av stabelen min til facebooksida.

Så enkelt det skulle være kunne man tro, å joda: Snakke om menn som driver med ved, de er flest det er greit. Men i språket sitt ikke direkte stenge ute den som er kvinne og som leser, slik: "Valg av motorsag definerer mannen. Det er et innkjøp som ikke skal gjøres på hagesenteret en lørdag mens iskrem smelter nedover fingrene på ungene og kona maser om at parkeringa snart går ut."

Kapitlet om redskapen inviterer ikke lenger meg inn

Ikke introduksjonen til kapitlet om ilden heller: "For en mann kan nok knusle med kuvertprisen til konfirmasjonen, være treg med å bestille nye hagemøbler og velge garasjebygning foran syden, men han som lar sin familie fryse, har karakterbrist."

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Jeg er også glad i ved, opptatt av ved, men har riktignok en mann (og en bror og en far) som gjør mye av kroppsarbeidet knyttet til veden. Men jeg er bedre til å fyre opp en mannen min, og jeg har lest boka til Mytting. Han skriver "mann" her og "mann" der og mener sikkert "mann", men jeg føler meg ikke utestengt. Hos oss er generelt kjønnsrollene snudd opp ned, (barnepass, inntekt etc) og jeg føler meg sjelden truffet av kategoriseringer av denne typen. Jeg vet jo at selvom jeg gjør flere av mannetingene i vår familie, er det riktig som han sier: motorsagvalg vil aldri være min greie. Bilen derimot, den kjøper jeg. _nora

28 februar, 2012 11:08  
Anonymous Anonym sa ...

- og det var jeg som kjøpte vedklyveren.

Vi har boka. Det var Mannen som fikk den til jul av en annen mann.

28 februar, 2012 11:12  
Blogger Siri sa ...

Hvis det er valg av motorsag som definerer mannen, går det mange udefinerte menn rundt omkring i dette landet. Jeg tipper det er flere menn UTEN motorsag enn med som befolker Norge.

Hilsen hun som fikset og bar inn hundre seksti-liters sekker med ved før vinteren.

28 februar, 2012 14:09  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg er jo så raus så raus en leser, altfor raus egentlig. Man (jeg også) skulle fyrt oss opp i vansinne oftere.

Men man skal jo leve i samfunnet og ha glede av lesingen, så jeg glatter over og oversetter slik at tekster handler om meg også.

Men innimellom, innimellom, føler jeg meg dyttet ut på siden av teksten. Og det gjorde jeg i de to eksemplene. Og da skygget det over det jeg ellers likte.

Og ville Lars Mytting det? Sikkert ikke. Men kanskje syns han dette er et lite problem. Som jeg pleier si: den friske, pene, velutdannede, velplasserte, morsomme og hvite mannen skjønner sjelden hva de andre maser med.

I går hørte jeg på debatt i Litteraturhuset om kjønn og idrett og tre av fire menn som snakket syns ikke det var noe særlig til problem å snakke om. Ok litt problem, men det var andre problem som var viktigere eller så var det noen andre som skulle ordne det.

De to kvinnene i panelet så det anderledes.

28 februar, 2012 17:35  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden