fredag, desember 02, 2011

Knaus-åtte

Tosken Geir

Som reflekterer over at kjæresten har mer glede av det praktiske "ikke fordi hun er kvinne, men fordi det faktisk betyr noe for henne. Hadde hun brent for noe annet, ville det sett helt anderledes ut.

- Ja, sa jeg.
- Hun går ikke bare mye lenger inn i det enn meg, hun får også mye mer ut av det. Det er ekstremt meningsfullt for henne."

Og jeg kan gi ham delvis rett, det kan oppleves svært meningsfullt å lage næringsrike målider og omtenksomme gaver men mye av det praktiske er henting av mat som også skal rengjøres fra redskapene vi bruker for å få den i oss og senere bæres ut i bosset, klær og flater skal vaskes og tørkes, evt. brettes. Det meningsfulle ved det slår en en kveldsstund man står i ro med et glass vin og kjærlig legger sammen tøy: I det daglige deler man på slikt, alt annet er fornektelse som kommer fra egoisme.

Geir fortsetter slik:

"Det er så lett å bli sugd opp i det myke og varme, det er så lett å la det bli alt. Men da skaper vi ingenting, annet enn mykhet og varme. Jeg ser på det som slapphet. Det er derfor jeg bare har forakt til overs for de mennene som helt tankeløst dilter inn i det." s298

Knausgård beskriver arbeidsdelingssituasjonen i Geirs familie videre:

"Christina hadde vært på et kurs for skolefotografer, og skulle fotografere barn i Stockholms-området hele høsten. Hun hadde gjort det samme forrige høst, og pengene hun tjente de månedene, hadde de levd av hele året. Geir hadde ikke lenger noen stilling ved universitetet, og arbeidsledighetstrygden han en stund hadde fått, fikk han ikke lenger. Og boken han hadde ofret alt dette for, som ennå ikke var ferdig, men som han på mitt råd hadde sendt inn til først ett forlag, deretter ett til, så de kunne bli med tidlig i prosessen, hadde blitt refusert av begge. Jeg forstod ikke hvordan de klarte seg, men han sa at det bare var et spørsmål om disiplin." s300

Ja, disiplin og en kjæreste som forsørger gjennom rutinearbeide.

5 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Må bare fortelle at jeg kikker innom bloggen daglig, og elsker Knaus-serien din!

Selma :)

06 desember, 2011 12:23  
Blogger fr.martinsen sa ...

Så hyggelig!
Det kom så få kommentarer på den at jeg tenkte jeg mest skrev for meg selv.

Det kommer flere snart, det er bare så mye som skal gjøres i et liv.

06 desember, 2011 13:53  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg lurer på om Knausgård er oppmerksom på hvordan han lar oss lese sin beste venn, det må han da være, noe annet er utenkelig for meg.

Og uansett, hvordan påvirker beskrivelsen vennskapet deres.

06 desember, 2011 20:02  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg leser og venter på mer.
Kebbe

07 desember, 2011 19:38  
Blogger fr.martinsen sa ...

Gi meg ett minutt!

07 desember, 2011 19:39  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden