fredag, november 25, 2011

Spalta i Journalisten

Jeg likte å skrive ukens spalte til Journalisten. Men denne gang, tenkte jeg, aner jeg ikke om den blir oversett eller spredt videre i stor grad. Det jeg trodde jeg visste derimot var at de som kommer til å like den, er folk jeg pleier være uenig med. Nå midt på formiddagen fredag ser det ut som det er hovedsaklig rett.

Vi ser på de damene med penger i fond som har trukket seg tilbake med au pair til pen kakepynt, til stoler som er hvitmalte men shabby og til vindeltrapp mellom rause kvadratmeter. Vi sukker oppgitt over at de ikke forstår sitt privilegerte valg. Men viljen til å misforstå arrogante veterinærer er også stor.

6 Kommentarer:

Anonymous Den enige sa ...

Jeg er enig med deg og jeg pleier og være enig med deg. Siden jeg ikke har et TV studio å være det i får jeg være det her på bloggen din.

25 november, 2011 14:41  
Blogger fr.martinsen sa ...

Takk. Jeg fikk noen svært hyggelige kommentarer på Twitter utover dagen. At det skal være så godt å bli forstått og verdsatt.

25 november, 2011 17:48  
Anonymous Anonym sa ...

ikke så saklig kanskje, men hovedsakelig skrives med e

26 november, 2011 22:51  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg trodde du hadde feil, men du har visst rett. Og jeg kan nok ikke bruke det ordet mer, det ser ut som barnespråk for meg.

http://www.korrekturavdelingen.no/Vanlige-skrivefeil-alfabetisk/K4VanligeSkrivefeil_h.htm

27 november, 2011 08:57  
Anonymous Anonym sa ...

God morgen, Frøken Martinsen

Jeg satte opp verandadøren på kjøkkenet og et av vinduene i stuen og satt i kortermet ulltrøye, i gjennomtrekk, og leste med morgenkaffen og fornøyelse. Jeg vet ikke om vi er enige eller uenige i det meste, men det spiller liten rolle akkurat nå. Jeg gledes over at du, rik eller "fattig", veterinær eller ikke, med hunder eller barn å spise kjøtt og øl sammen med, sier det høyt; vi har et valg. Alltid et valg. Også en takk til en modig veterinær som tør blande seg borti ting hun ikke har noe med, og langt mindre bør blande seg borti ting hun ikke har noe med siden hun både har penger og suksess - og er blond. Men beste frøken Martinsen - her går takken primært til deg.
Mvh Skautrollet -Miss Sophi (som avslutter her før sønnen får lungebetennelse av novembertrekken)

29 november, 2011 09:22  
Blogger fr.martinsen sa ...

Å være oppmerksom på hvilke valg som eksisterer har alltid opptatt meg, det var sterke saker å fore seg på Sartre og de Beauvoir som ungjente.

Og takk.

Dessuten, frøken (!) Martinsen?
Nope.

Med psevdonymet mitt takker jeg staten for at den tilbød også kvinner en betegnelse som tydeliggjør kjønnsidentitet uten å legge vekt på om man har sex med en permanent partner og har inngått en juridisk avtale med vedkommende om eiendomsforhold.

fr. altså, ikke frk eller fru.

29 november, 2011 19:52  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden