onsdag, januar 12, 2011

Oppkast, svensk tabloid

Jeg får lyst til å kaste opp de gangene det skjer at voksne mennesker sier til mediene at aldri! har de opplevd en kjærlighet som dette. Samtidig kommer det frem at de nylig er gått ut av et langvarig forhold og jeg kan lure på om det er hukommelsen eller evnen til å ta hensyn til det forrige mennesket som lider mest.

Når jeg tenker meg om tror jeg bare at jeg har sett menn gjøre dette.

Det trenger ikke bety noe

I løpet av ett år ble Alex Schulman skilt og gift og far. Nå har han skrevet en roman som en hyllest til sin nye kone. Den heter: Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött.

Den nye konen mammablogget, Alex pappablogget og Alex blogger fortsatt her og twitrer her. Noen vil huske da Alex Schulman la ned bloggen sin i 2007 fordi han var blitt slem. Intervju med Schulman i svenske DN.

19 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Det er som regel menn som begår denne tåpeligheten, men jeg minnes at vår egen Vendela sa noe lignende da hun fant denne rastalivscoachen på Nesodden. Det er ufattelig respektløst overfor tidligere partnere og eventuelle barn som er glad i begge foreldre! Har man en partner som både kan 1)si noe pent om sin eks og 2)minnes den tiden det var godt og den store forelskelsen syns jeg det er et stort pluss. Noe annet er historieløst. Og slemt.

Anne

12 januar, 2011 19:46  
Anonymous marianne. sa ...

Også ganske magesyrebefordrende er "det har egentlig alltid vært oss", fra en som fikk øye på kvinnen i sitt liv for åtte år siden mens han drev og laget barn med en annen, og som i melltomtiden har vært gift med en tredje.

12 januar, 2011 19:48  
Blogger fr.martinsen sa ...

Vendela, Vendela, hvordan kunne jeg glemme Vendela.

Nå kom jeg på Bjørn Rune som snakket så pent om ekskona at jeg skjønte at han var "på vei hjem" før Liv Marit som trippet rundt i bikini ved bassenget ham mens Magasinet gjorde sitt intervju. Akk.

Fritt etter hukommelsen.

Er den siste der noe vi har lest i avisen, marianne? Slik at vi kan bli minnet mer nøyaktig på hendelsen?

12 januar, 2011 19:54  
Anonymous marianne. sa ...

Dessverre ikke én konkret jeg kommer på nå, men fenomenet er ikke sjeldent. Tror jeg har sett det fra både kvinner og menn.
Trond Espen Seim sa noe da han var gått tilbake til kona si, som kanskje ikke var behagelig å høre for den/de som hadde vært i mellom. Men det er et grensetilfelle, ikke egentlig det jeg tenkte på.

12 januar, 2011 20:08  
Anonymous Anonym sa ...

Lurer også på om Kristin Krohn Devold sa noe lignende da hun traff mannen hun nå går fra hytte til hytte sammen med.

Anne

12 januar, 2011 21:21  
Anonymous Anonym sa ...

Et par damer i min omgangskrets har overtatt godt brukte menn som har vært gift i 15 -20 år. Visa er den samme. Endelig er de kommet hjem og eksen er bare forferdelig. Det går på utseende og væremåte og jeg har blitt litt trist av å høre på devalueringen. Jeg er såpass kynisk at jeg antyder man bør forhøre seg litt om ekskoners karakteristikk av de mennene det gjelder. Det kan være endel tips å få med seg om hvordan det blir når forelskelsens galskap går over. Tar det ikke omtrent 2 år?
Kebbe

12 januar, 2011 21:42  
Anonymous marianne. sa ...

En slik eksplisitt devaluering av ekser er jo like klisjé og tragisk som å si "kona mi forstår meg ikke lenger" til bartenderen.

Jeg glemte å si at han Stureplan-aktige ekle Schulman av og til har noen artige sofapratgreier på TV'en til Aftonbladet der de preiker om TV og medier og kjendiser og sånn. Kjekkesen men også til tider interessant. Må jeg faktisk innrømme. Aner ikke noe om hyppighet osv, har bare sett det tilfeldig.


Og: Har noen sett det kaninprogrammet der han delte ut en rosa kanin som skulle følge etter folk? Det hørtes veldig smakløst ut.

12 januar, 2011 23:46  
Anonymous Anonym sa ...

Men som min kamerat sier, når eksdamen har det bra med nye kjærester går alt mye bedre i samarbeid om barna. Så får han leve med at 20 år og tre barn bare var et alvorlig mistak i følge henne.
Kebbe

13 januar, 2011 00:05  
Anonymous Anonym sa ...

For noen år siden (- så lenge siden at jeg kan skrive om det her), ble en av mennene i vår lille dam skilt og gift på nytt med en i samme dam. De fikk et nytt barn. Da fant han det opportunt å melde i internavisen at han og hans nye kone hadde fått et kjærlighetsbarn. Jeg lurer på hva barna fra første ekteskap tenkte at de var.

13 januar, 2011 00:09  
Anonymous Hjorthen sa ...

Men det kan jo hende at det er sant?

13 januar, 2011 00:56  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jo. Det er sant. Det kan tenkes at det er sant. Men ofte, så vil man altså ikke komme til å huske at den gangen, den gangen et halvt år uti at vi traff hverandre så kjentes det akkurat like skjønt. Nesten like skjønt.

Det spørs jo da, hvor gammel vi var den gangen, hvem vi møtte da og hvem det var vi møtte dette årtiet. Men litt relativt er det, det må vi prøve å klare å huske på. Må vi ikke det?

13 januar, 2011 01:10  
Blogger ogjegbare sa ...

Men dersom det er sant, er det likevel smakløst å si det til avisen. Særlig hvis man har barn med konen eller mannen man aldri hadde elsket likevel.

14 januar, 2011 11:06  
Blogger fr.martinsen sa ...

Man har som regel elsket.
Man har glemt det bare.
Følelser er flyktige, men resonnementet bør kunne hjelpe en til å forstå at det er slik det henger sammen.

16 januar, 2011 00:36  
Blogger fr.martinsen sa ...

Alt man faktisk må forholde seg til. Sandra Bullock må lage en mening ut av disse uttalelsene.

21 januar, 2011 00:15  
Blogger Suzy Dahl sa ...

Jeg satt her og tenkte på på skrive et blogginnlegg om Sandra Bullock. Om hva hun gjorde for å bli kjent med ungene til mannen - tror han hadde tre - og hele tiden holdt han på med tatoveringsdama.

21 januar, 2011 07:56  
Blogger Suzy Dahl sa ...

Marianne: Likte ordet Magesyrebefordrende. Har ikke hørt det før, kommer det fra dansk? Eller har du funnet på det selv?

21 januar, 2011 07:58  
Anonymous ogjegbare sa ...

For en drittfyr. Jesse James, altså.

22 januar, 2011 13:56  
Anonymous Anonym sa ...

eller folk som har vært forelska i alle år. like forelska etter tre år, fem år, sju år, ti år. plz. jeg kjøper den ikke.

23 januar, 2011 02:41  
Anonymous marianne. sa ...

Nå så jeg Schulman på Skavlan og det var antakelig hardt klippet (altfor lite av Hanne-Vibeke Holst som virket bare smilende og tantete) men jeg irriterte meg grenseløst over at jeg ble sjarmert av mannens stygge tenner. Jaja. Man er enkel. Broren til Stieg Larsson fikk en slags revansj, da.

Suzy: kom på magesyrebefordrende der og da, men var sikkert danskinspirert. Leser en del på dansk og syns det er mye herlig saltsmak i det språket. "Så var den ged barberet" for eksempel.

23 januar, 2011 12:40  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden