tirsdag, juli 13, 2010

Ferie it is


Ferie er å gjøre noe annet,
det er min definisjon.

(hvis du dobbeltklikker på bildene blir de større og tøffere)


Det kan være å sove, å lese mer, å sole seg, familieliv,
eller noe helt annet, evt. kombinasjoner.


Jeg liker å sove, det får jeg gjort en del av i helgene. Lese gjør jeg til hverdags, men visst er det deilig å gjøre mer av begge deler. Likevel liker jeg best å oppleve noe mer uvant når jeg drar et sted.
I dag var jeg på et skipsverft nær Ulsteinvik. Jeg liker veldig godt havner, store kraner, containere, digre rør, lukten av hav, tjærelukt, lukten av skipsmaling, produksjonsutstyr for fiske, slike ting.
Det fikk meg til å spørre de jeg besøkte,
får man se inne i et skipsverft: Fins det omvisning?


Jeg liker museer, det er en effektiv måte å sette seg inn i noe på. Men jeg har ofte tenkt at det er noe skeivt ved måten vi reiser på,
vi ser på stedets historie. Hva vet vi om produksjonen i samfunnet vårt nå, bortsett fra våre egne bransjer. Vi har ikke så lett tilgang på hva som foregår på operasjonssaler og i meierier.

Vi danner oss i moderne kunst, og gammel, og rockemusikk, vel og bra, men kan jeg noe om asfaltproduksjon da? Hvorfor ikke?


Det fins ikke omvisning på skipsverftene i Ulstein egentlig.
Men den tidligere personalsjefen brukte likevel en time på å vise gjengen vår på 4 rundt, det var jeg veldig glad for. Han gjorde det ikke fordi han kjente oss, jeg tror han gjorde det fordi han hadde tid og fordi hun som ringte sa at vi var vanlige folk som bare har lyst til å se hvordan det foregår på verft.


Kleven verft har lagd flere av de nye hurtigrutene og hotellskip som går på Nilen, med mere, ikke sant, det er alltid mere.
Nå lager de spesialskip til oljeindustrien. Disse to siste fotografiene er av en av de 12 (?) båtene Kleven har fått bestilling på som har som spesialoppgave å dra opp og frakte ankere når plattformer skal flyttes, så vidt jeg forsto. Det du ser bak i bildet under er kveilen som skal dra opp ankeret.


De får stort sett sendt moduler til skrog, eller hele skrog, fra Polen og et par andre nord-eupeiske land, arbeidskraft er dyr, de driver og utvikler roboter som kan erstatte billig arbeidskraft, likevel kan de være nesten 1000 mennesker på plass i Ulsteinvik, noen langveisfra i brakkeby. For 20-30 år siden prøvde de å rekruttere kvinner aktivt, men de fikk større slitasjeskader enn mannskroppene. Det var ikke tid og sted for å problematisere dette akkurat i dag.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden