lørdag, juni 06, 2009

Akkurat nå 55

Her er siste spaltetekst i Journalisten, det er en litt bearbeidet varianten av det jeg skrev om Jarle Trå for noen dager siden.

Og så ser jeg til formiddagskaffen at en av favorittbloggerne mine, Peter Englund, slutter å blogge:

Jag vill dock tacka alla besökare, och inte minst alla som tagit tid och lämnat kommentarer. (Fram till dags har här influtit drygt 6100 sådana.) Kvalitén på dessa har ofta varit mycket hög – jag hoppas för övrigt att några av mina mest trogna besökare nu tar språnget och börjar blogga själva; det är, som jag sagt på annat ställe, en publiceringsform som präglas av en synnerligen tilltalande och opretentiös lätthet.

Dock innebär inte detta nödvändigtvis att jag slutar blogga.
Jag när vaga planer på att starta en akademiblogg.
Var, hur och när må dock vara osagt.

Jeg skjønner at Peter Englund er travel, han sa det med en gang han tok over for Horace Engdahl i Svenska Akademien at det kanskje ble bloggstans nå. Men han skriver noe på slutten der som jeg liker og er opptatt av, at han lurer på å starte en akademiblogg.
Jeg skulle så ønske at akademikere i større grad tar i bruk de nye redskapene vi har fått oss.

1 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

many people are claiming that the replacement of horace engdahl by peter englund could be the turning point[i use the title of a poetic collection from george seferis]for the next laureates.
it is hard to tell but the preferences of the swedish academy the last couple of years are a true surprise doris lessing wrote fantastic and metaphysical narration and leclezio wrote many sensual, poetic and lyrical stories

anyone who makes sure predictions
might make a mistake

www.arelis.gr
it contains the socking erotonomicon and the poems new york olympia and exhibition of orthodromic retrospection
[available and in the english language]

18 juni, 2009 16:56  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden