søndag, mai 24, 2009

Innsikter till salu

Jeg liker best å vise frem nettartikler jeg liker,
men hvorfor ikke en irritasjon i dag.

Det er Kristina Axén Olin, ex-finansbyråd i Stockholm som javisst, jeg skjønner det vil være mer sammen med barna og lukte på trærne om våren. En voksen kvinne som syns hun blir mer feministisk for hver dag men syns det er viktig å si fra om at hun ikke liker feministordet, jada, hun er ikke alene, men ramler i fella når hun får spørsmål om hva han som har overtatt jobben etter har som ikke hun selv hadde og svarer "en fru".

Vet hun at hans fru er en hjemmesupporttypbasefru?

Eller bare tror hun det? Hun kunne ikke ha vaskehjelp fordi hun syntes hun måtte ha rent hus før en vaskehjelp skulle komme.
Att hon är en sån som måste baka och sy köksgardiner och koka saft på trädgårdens vinbär, även om barnen inte vill ha den.

Men det är väl ändå ett arv som du kunde ha gjort upp med?

–Jag försökte. Men förutom min prestationsångest, detta att alltid vara duktig flicka, fanns också min önskan att vara med barnen. Att skaffa au pair-flicka var aldrig något alternativ.

Try harder

Det er det som er utfordringen menneske, den må vi forholde oss til på en skikkelig måte. Å være hjemme sammen med barna, ja.
Det er vanskelig å leve både i en Carl-Larsson-aktig tilværelse og ha en makt-plikt-jobb, noen ganger må man velge.
Men nå er barna 14, 12 og 8.

Valget en del kvinner burde tenke nøyere over er hvilke av de gamle husmoroppgavene som skal med i den nye tid. Og hvem som skal gjøre dem. Det lar seg fint gjøre å bake en kake og lage hjemmelaget saft en søndags formiddag, det er ikke problemet.

Det er kos

Problemet er hverdagene. La ungene handle inn matvarer og frakte seg selv, unger liker å ta valg i butikken, de har godt av å lære seg å håndtere busser og tannlegetimebestillinger.

Hvor ofte skal et soverom vaskes?
En gang i året.
Hva gjør vi på fredagskveldene i stedet for å vaske?
Lar barna lage taco, hele familien i sofaen i gymklær og dvd.

Sånn, nå har jeg sagt det,
nå regner jeg med at det blir orden på det.

En ting til

Ex-politikeren vet ikke hva hun gjør om ti år, kanskje har hun skrevet en bok, forlagene står i kø, kanskje har hun møtt en miljardär som tycker om barn och hundar. Eller också har jag öppnat krog i Italien, redan nu bakar jag egen pasta en gång i veckan.

Med 44.000 i måneden fra samfunnet frem til hun blir 65 har hun tid nok til å utvikle dukkehusdrømmene, hmmm, et steinhus, jeg ser det for meg, rosebusk som klatrer opp langs veggen helt opp til taket.
Og i nærbutikken kjenner gamle fru krokete Italia meg igjen og vi spør hverandre hvordan det står til.

4 Kommentarer:

Blogger fr.martinsen sa ...

Sånn, nå kan jeg fortsette med det jeg egentlig skulle gjøre. Godt å få sagt det.

24 mai, 2009 14:32  
Blogger Kirsten Flagstad, avisa Valdres sa ...

Godt sagt, fr.martinsen! Det gjelder å finne ut hva som er godt nok,og velge det. Trivsel er målet, og da kan det hende at det er bra å bake brød, mens skurebøtta får hviledag.
Det er egentlig trivelig å være "juksehusmor". (Fikk høre det da jeg ikke brukte en ukes ferie i november i fjor til å vaske rundt huset .-)

24 mai, 2009 15:49  
Anonymous ~SerendipityCat~ sa ...

Det er så bra at noen deler av sin erfaring og sier "SÅNN kan man faktisk gjøre det". Som å si at ungene kan frakte seg selv til forskjellige ting. Jeg savner flere slike forbilder. Jeg har dog ikke egne unger enda, men likevel merker jeg på folk rundt og meg selv alt vi tar for gitt, og da roper det i meg "men hva skal vi GJØRE!!" og det skulle vært flere som sa i fra.

24 mai, 2009 19:59  
Blogger fr.martinsen sa ...

Så bra!

Jeg tror og håper at familiene fortsetter å forandre seg enda mer fremover, at folk lager seg nye regler for hva som skal gjøres hjemme. Jeg syns jo at folk er sammen mer er adskillig viktigere enn 50-tallets støvidealer.

Og så dette med å ha barn som små prinser som skal dulles frem, vekk med det, dynk de i kjærlighet men la de lære seg ting og ta ansvar på ordentlig. Det er min mening.

Og la meg forresten dra opp en gammel kjepphest: La ingen slå deg i bakken for meninger selv om du ikke har barn selv.

24 mai, 2009 20:48  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden