lørdag, november 15, 2008

Å snakke om pute

Jeg kjøpte pute og putevar i sted og snakket med en selger som ikke kunne snakke om pute. Hvorfor er denne puten billigere enn de andre? Jaha, mer andedun, pyreneisk og ikke ungarsk, men hvordan kjennes det? Mer fett i, lengre fjær. Men hvordan merker jeg det? Osv. Jeg ville ventet at ekspeditører i en spesialforretning for puter og putetrekk kunne ord som fast, mykere, stikker, lett, synke ned.

I det hele tatt orker jeg ikke snakke med folk som regner med at jeg skal besvime av ord som eksklusivitet så når ekspeditøren spurte om jeg ville kjøpe et beskyttelsestrekk for puten slik at jeg ikke må rense den ofte "det anbefaler jeg virkelig" sa jeg ikke at jeg pleier å ha på putetrekk og at jeg ikke pleier å ha på to stykker på en gang. Jeg vasker putene mine i vaskemaskinen også.

4 Kommentarer:

Blogger Synline sa ...

Jeg blir mektig provosert av "faghandler" som ikke kan faget sitt. Når varene skal bli bare billigere og billigere forsvinner kompetansen. Slik er det bare.

Den siste som provoserte meg var en spirrevipp som gjorde et stort nummer ut av å finne nordlig retning i butikken. Dette var utløst av at jeg spurte om planten tålte å stå nordvendt.
Hva er galt med "beklager, det må jeg sjekke opp"?
Det ble ingen handel.

16 november, 2008 00:24  
Blogger fr.martinsen sa ...

Dette var en spesialbutikk, de burde jo gi ekspeditørene sin et dagskurs i det minste.

16 november, 2008 09:47  
Anonymous Anonym sa ...

Jøss, jeg ante ikke at det var så vanskelig å kjøpe puter for tiden. Jeg driver akkurat og planlegger å supplere sengen min med en ekstra pute, men hvis det er sånne forhandlinger som venter (og attpåtil på fransk, som jeg bare kan sånn halvveis på en god dag), så spørs det om jeg ikke skal klare meg med den ene tynne en stund til.

17 november, 2008 15:52  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det kan tenkes man kommer best ut av det må å kjenne etter selv. Det var nemlig som jeg trodde, jeg likte den billigere best fordi den ga mer motstand (dvs. den var grovere og hadde lengre fjær).

Jeg liker ikke de som er så myke at man synker helt ned, da er det jo ingen ordentlig pute.

Så kom jeg hjem og googlet og da skjønte jeg at det var et dyreetisk aspekt også: blir dyret nappet levende? Det er hardt å være forbruker disse tider.

17 november, 2008 17:59  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden