søndag, mars 23, 2008

Vaske håndklær

Noen folk vasker håndklærne sine hver gang de har dusjet. Kanskje det er fordi de ikke orker tørke dem etterpå? Men jeg mistenker noen av dere for å tenke at håndkleet er skittent idet det er brukt.

Når blir et håndkle skittent?

Hvertfall ikke etter en gangs bruk. Vi bruker et håndkle i det øyeblikket kroppen er som renest. Den eneste skitten som kommer på det er hudceller som vi gnir av oss. Det kan jo være endel innimellom, men dog.

Og hvis formålet bare er å få håndkleet tørt, hvorfor ikke kjøre det i trommelen uten å vaske det, for den som har trommel? Blir det rot i kategoriene da? Ånei, i tørketrommelen har vi bare klesstykker som først har vært i vaskemaskinen?

Jeg bruker alltid 3 håndklær og sliter med å tørkekose meg på hotell. Ett til håret, ett til kroppen og ett til å stå på. Jeg syns det er ekkelt å stå på badegulv med våte føtter.

Tidligere syntes jeg det var deiligst med myke håndklær, håndklær som hadde fått mykestoff på seg i vaskemaskinen og så var tromlet. Nå har jeg endret meg. Jeg liker best de som er sjøltørka på stativ og som er stive i fibrene sånn at det river litt når jeg bruker dem.

13 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Eg har ikkje og har aldri hatt tørketrommel.
Håndkle som er tørket under åpen himmel i frisk vind og gjerne sol gir de en nydelig helt egen duft og dertil myk og deilig.
Slikt er med og gir meg plussene i hverdagen.
Ellers bruker eg store badehåndklær og skifter et par gang i uka. Og må legge til at eg er daglig dusjbruker med en rask skyll med svært lite såpe


mamma

23 mars, 2008 22:36  
Blogger Jørn Roeim sa ...

Kjenner meg igjen i hotellerfaringene dine. Hotellhåndklær blir mindre og mindre og færre og færre. Løsningen er å be om flere, eller ha med egne. Men når man bor på hotell, forventer man liksom at det skal være store og gode håndklær der.

24 mars, 2008 10:11  
Blogger Strekker sa ...

Jeg ble skikkelig snokete inni meg nå og lurer på om det er fr.martinsen-mamma som ytrer seg i den første kommentaren, eller noen annens mamma. Sånn er jeg.

Men jeg er enig med mamma, sånne håndklær er deilige. Jeg får dem hos mormor.

Og da jeg var i Roma for tre uker siden fikk vi stoooooooooore, myke håndklær på hotellet. De beste jeg noengang har kjent, på et lite, billig hotell. My ville stjele ett, men jeg ba henne heller spørre om å få kjøpe ett. Hun kom ikke så langt.

24 mars, 2008 11:45  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hei mamma.

Jeg syns også at det lukter godt av utetørka håndklær (og sengetøy, deilig å legge seg i).

Enda bedre hvis de har stått i sola, da er det en egen sollukt.

Vaske dem et par ganger i uka? Jeg syns det også høres mye ut..

Hei tehme melck.

Ja det forventer man. Det er ikke luksus en gang. Jeg bruker jo 3 til hverdags. Men de trenger ikke vaske dem hver dag for min del.

24 mars, 2008 11:46  
Blogger fr.martinsen sa ...

Der snek du deg i mellom kommentaren min strekker. Ja det der er nok min egen fr.martinsen-mamma. Det går jeg ut fra i alle fall. Jeg kjenner henne igjen på eg-ene og resten av språket og min mamma har aldri hatt tørketrommel.

Det er forresten ikke hennes aller første kommentar. Hun har slengt seg utpå hvertfall en gang før.

Og kom også med støtte til meg i bloggekonkurransen Tordenbloggen.

24 mars, 2008 11:49  
Blogger frikke sa ...

Stive,røffe, soltørkede håndklær er best. Jeg tørker meg med håndkleet til det ikke føles helt rent lengre - det kan gå alt fra 4-6 ganger, tror jeg. Jeg har også et system der hånkleet som brukes til håret etterhvert går over til å bli et håndkle som jeg tørker kroppen med. Ordnung muss sein :)

25 mars, 2008 10:05  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hehe, det har jeg ikke tenkt på en gang. At hodehåndkleet kunne bli det jeg står på til slutt.

Men jeg tror jeg holder meg til det systemet jeg har utviklet. Det er som regel det samme håndkleet som jeg står på, det er nemlig akkurat passe stort.

25 mars, 2008 16:03  
Anonymous Anonym sa ...

Håndklær er viktige ting.
Og 25. mai markeres for øvrig den internasjonale håndkledagen.

26 mars, 2008 14:28  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ikke fyr meg opp på dager, det fins dager for alt som noen vil ha fokus på, grøt, knekkebrød, eple, fårikål, mamma.

26 mars, 2008 15:00  
Anonymous Anonym sa ...

Men den internasjonale håndkledagen er en fin dag det. Litt barnslig, men fin.
Til minne om Douglas Adams

26 mars, 2008 15:36  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja det er sant, det ble jeg minnet om i fjor også. fikk aldri noen fot for de motorsykkelgalaksene. Og siden jeg er glemsk gjør jeg nok samme haug-deling om et år igjen.

morsdagen er jeg for.

26 mars, 2008 17:12  
Anonymous Anonym sa ...

Motorsykkel?

Liker måten han beskriver håndklær på, alt de kan anvendes til i det uendelig universet. Og ikke minst deres viktigste funksjon; som det som beviser at innehaveren er et skikkelig, ordentlig menneske. Har man et håndkle, har man bevist at man ikke er noen alminnelig slubbert, men et ansvarlig menneske som tar vare på seg sjøl og er sitt ansvar bevisst, en person man kan stole på. Egentlig tatt ganske godt på kornet (eller hvor det nå er slike ting blir tatt); er ganske mange slike ting rundt oss, som primært fungerer som symbol på at vi et skikkelige siviliserte mennesker og ikke kaoskreftenes fordekte agenter i de møblerte hjems bydeler.. Trappevask i borettslag, det er et typisk "håndkle" i Douglas Adams-betydning. Lusekofta også, f.eks. i Nokas-saken.

Vi er nå to generasjoner som fniser sammen over Douglas Adams' mer eller mindre elegante blødmer heime hos oss. Og jeg blir jo nesten litt overrasket over hvor mye visdom og innsikt jeg synes jeg finner også, innimellom all den monty pythonske ironien og innfallene. Men blir neppe til at jeg går rundt med håndkle rundt halsen 25 mai i år heller, nei

26 mars, 2008 17:28  
Blogger fr.martinsen sa ...

Haiker var det.
Hvor kom motorsykkelen fra?

Skjønner poenget med trappevasken. Det er en ekstremvariant, herregud. Den har jeg aldri skjønt, men så har jeg nok ikke tenkt på den på en håndkleaktig måte heller, på ordentlig.

Nåja. Men håndkle? Blir ikke det bare å markere at vi ikke er en stakkars uteligger da?

26 mars, 2008 17:56  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden